23948sdkhjf

Prenumerationstjänst för barnytterplagg

Duo ligger bakom prenumerationstjänsten Hyber som för ytterkläder till barn upp till tio år.

Douglas Heidergren och Markus Hjelm ligger bakom Hyber, en tjänst där föräldrar kan prenumerera på ytterkläder till barn upp till tio år och byta storlek efterhand.

Urvuxna plagg hämtas upp, tvättas miljövänligt och skickas till nästa familj och när plaggen uttjänta doneras de till välgörenhet.

Konceptet bygger på en digital plattform där fria storleksbyten och hemleverans erbjuds. Kläderna kommer nu från svenska outdoormärket Isbjörn of Sweden, som företaget gjort piloten med, men framgent ska även andra varumärken erbjudas.

Enligt Hyber används barnkläderna hälften så länge som de gjorde för bara 15 år sedan och 60 procent av alla plagg bränns eller blir klädberg inom ett år efter att de tillverkats.

- Nyckeln till hållbar konsumtion ligger i att ta vara på livslängden i kläderna. Precis såfungerar vår modell. Att dela på ägandet betyder att vi delar på prislappen samtidigtsom vi minskar belastningen på miljön, säger Markus Hjelm medgrundare och kommersiell chef på Hyber.

Prenumerationstjänsten har belönats med Klarnas innovationspris och har sedan starten även uppmärksammats också av Avfall Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078