23948sdkhjf

”Vi har haft mycket tålamod”

I januari gick butiken Awesome rags i konkurs. Butiksägaren menar att konceptet delvis stjälptes av fastighetsägaren. Nu svarar Unibail- Rodamcos Lars-Åke Tollemark på kritiken.

I januari försattes bolaget Bolaget Ten o Four Retail som drevs av Marie Lind i konkurs vid Nacka tingsrätt. Konkursen, undertecknad av Marie Lind, skedde på egen begäran på grund av skulder i bolaget och att butiksinnehavaren ska ha blivit avhyst från lokalen av fastighetsägaren.

En uppfattning som inte delas av fastighetsägaren Unibail - Rodamco.

- Awesome rags har haft en lång historia av ekonomiska problem och dåliga resultat under flera år och vi har hållit dem under armarna med långa krediter och hyresrabatter men de överlevde ändå inte. Butikskonceptet har gått i konkurs, med andra ägare, en gång tidigare, säger Lars-Åke Tollemark, vd Unibail - Rodamco Nordic Till Habit.

- Vi har gillat konceptet och haft mycket tålamod med betalningar men till slut kom vi till vägs ände. Butiken var placerad vid en entré med 1 miljon besökare per år i ett centrum som både ökade i försäljning och antal besökare i fjol. Den ytan fick butiksinnehavaren möjlighet att ta över när den första ytan blev för stor, säger Lars-Åke Tollemark.

Butiken är nu stängd och Lars-Åke Tollemark säger till Habit det finns en klar plan för vad som ska hända i lokalen och ett nytt koncept ska presenteras inom kort.

-Jag utgår från att vi inte är den enda fodringsägaren i den här konkursen utan det finns nog många leverantörer i modebranschen som inte heller har fått betalt genom åren.

Lars-Åke Tollemark är övertygad om att fysiska handel har en bra framtid men att det krävs hårt arbete för att konkurrera med den växande e-handeln. Hyresgästerna måste anstränga sig för att plocka fram de senaste och vara på tå när det gäller sortimentet. Ett sortiment som också bara kan erbjudas om butiksägaren har en bra relation med leverantörerna.

- En av Unibail - Rodamcos viktigaste framgångsfaktorer är vår ”tenant rotation”; omflyttning och inflyttning av nya hyresgäster som ska ligga på 10 procent per år.
Enkelt beskrivet byter vi ut underpresterande hyresgäster mot fräscha nyheter för att kunden kräver det. En del må tycka att det låter hårt men samtidigt om fysisk handel ska fungera och locka kunder då måste vi tillsammans erbjuda något alldeles extra. Ett alldeles talande exempel är Mall of Scandinavia där modeförsäljningen ökade med med 8 procent i fjol, säger Lars- Åke Tollemark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079