23948sdkhjf

"2017 blev en besvikelse"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

H&M ska utveckla den fysiska butiksupplevelsen och därtill ska onlineerbjudandet förbättras med kunderbjudanden, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar och kundapplikationer.

H&M:s vd, Karl-Johan Persson, inledde presskonferensen på onsdagsmorgonen med att formulera utmaningarna i branschen som drivs av den digitala utvecklingen vilken har ritat om konkurrenshandelslandskapet de senaste tio åren.

Han nämnde bland andra Amazon och Alibaba samt ett förändrat kundbeteende. Som ett resultat av det har kundtrafiken till fysiska butiker gått ned. 

2017 beskrev han som en besvikelse. Utvecklingen har varit svag för H&M:s jämförbara butiker. En del av förklaringen är att bolaget inte har förbättrat den fysiska kundupplevelsen tillräckligt snabbt, enligt Persson.
- Det är något vi ska ta tag i, sade han. Butiksupplevelsen måste vi förbättra för att göra det ännu mer inspirerande.
Han nämnde de pilotbutiker där konceptet har skruvats på under 2017.
- Nu utvecklar vi de testerna. 
Hur och när utrullningen av ett nytt koncept ska ske berättade han inte. Fortlöpande ses butiksnätet över; olönsamma butiker stängs, kontrakt omförhandlas och vissa ytor krymps.
Parallellt med utveckling av de fysiska butikerna satsas det på online. Bland annat med bättre kunderbjudanden, kundapplikationer, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar.
Karl-Johan Persson var dock tydlig med att bolaget fortsatt tror på fysiska butiker. Dock blir nyetableringarna färre än tidigare år. Under 2018 planeras 390 butiker att öppnas medan 170 stängs. 
Mer om: H&M | H&M Group
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Arkiv

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

MQ gör företrädesemission

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141