"2017 blev en besvikelse"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

H&M ska utveckla den fysiska butiksupplevelsen och därtill ska onlineerbjudandet förbättras med kunderbjudanden, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar och kundapplikationer.

H&M:s vd, Karl-Johan Persson, inledde presskonferensen på onsdagsmorgonen med att formulera utmaningarna i branschen som drivs av den digitala utvecklingen vilken har ritat om konkurrenshandelslandskapet de senaste tio åren.

Han nämnde bland andra Amazon och Alibaba samt ett förändrat kundbeteende. Som ett resultat av det har kundtrafiken till fysiska butiker gått ned. 

2017 beskrev han som en besvikelse. Utvecklingen har varit svag för H&M:s jämförbara butiker. En del av förklaringen är att bolaget inte har förbättrat den fysiska kundupplevelsen tillräckligt snabbt, enligt Persson.
- Det är något vi ska ta tag i, sade han. Butiksupplevelsen måste vi förbättra för att göra det ännu mer inspirerande.
Han nämnde de pilotbutiker där konceptet har skruvats på under 2017.
- Nu utvecklar vi de testerna. 
Hur och när utrullningen av ett nytt koncept ska ske berättade han inte. Fortlöpande ses butiksnätet över; olönsamma butiker stängs, kontrakt omförhandlas och vissa ytor krymps.
Parallellt med utveckling av de fysiska butikerna satsas det på online. Bland annat med bättre kunderbjudanden, kundapplikationer, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar.
Karl-Johan Persson var dock tydlig med att bolaget fortsatt tror på fysiska butiker. Dock blir nyetableringarna färre än tidigare år. Under 2018 planeras 390 butiker att öppnas medan 170 stängs. 
Mer om: H&M | H&M Group


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177