"2017 blev en besvikelse"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

H&M ska utveckla den fysiska butiksupplevelsen och därtill ska onlineerbjudandet förbättras med kunderbjudanden, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar och kundapplikationer.

H&M:s vd, Karl-Johan Persson, inledde presskonferensen på onsdagsmorgonen med att formulera utmaningarna i branschen som drivs av den digitala utvecklingen vilken har ritat om konkurrenshandelslandskapet de senaste tio åren.

Han nämnde bland andra Amazon och Alibaba samt ett förändrat kundbeteende. Som ett resultat av det har kundtrafiken till fysiska butiker gått ned. 

2017 beskrev han som en besvikelse. Utvecklingen har varit svag för H&M:s jämförbara butiker. En del av förklaringen är att bolaget inte har förbättrat den fysiska kundupplevelsen tillräckligt snabbt, enligt Persson.
- Det är något vi ska ta tag i, sade han. Butiksupplevelsen måste vi förbättra för att göra det ännu mer inspirerande.
Han nämnde de pilotbutiker där konceptet har skruvats på under 2017.
- Nu utvecklar vi de testerna. 
Hur och när utrullningen av ett nytt koncept ska ske berättade han inte. Fortlöpande ses butiksnätet över; olönsamma butiker stängs, kontrakt omförhandlas och vissa ytor krymps.
Parallellt med utveckling av de fysiska butikerna satsas det på online. Bland annat med bättre kunderbjudanden, kundapplikationer, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar.
Karl-Johan Persson var dock tydlig med att bolaget fortsatt tror på fysiska butiker. Dock blir nyetableringarna färre än tidigare år. Under 2018 planeras 390 butiker att öppnas medan 170 stängs. 
Mer om: H&M | H&M Group


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16