Så sålde H&M

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 4,8 miljarder kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2016/2017.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4,686 miljoner kronor.

Koncernens försäljning under årets fjärde kvartal inklusive moms uppgick till 58,481 miljoner kronor (61 098), en minskning med 4 procent. I lokala valutor landade minskningen under kvartalet på 2 procent.

Bruttomarginalen sjönk till 55,4 procent, jämfört med förväntade 55,1 procent, för det fjärde kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret.

Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntningarna som i snitt låg på 9:62 kronor. Medianvärdet enligt SME Direkts sammanställning var 9:75 kronor.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 1,3 procentenheter i fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Analytikerna hade räknat med att reorna i relation till omsättningen skulle ha ökat med 2,5 procentenheter.

H&M planerar för 2018 att öppna cirka 390 nya butiker och att stänga cirka 170 butiker, vilket ger ett nettotillskott om cirka 220 butiker.

Det framgår av bokslutsrapporten.

Nya planerade H&M-butiksmarknader är Uruguay och Ukraina.

"Av de nya butikerna som öppnas under 2018 kommer de flesta att vara H&M-butiker, varav 45 kommer att ha H&M Home shop-in-shops och cirka 95 butiker kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound", uppger H&M.

Under 2018 planeras öppnande av sju fristående H&M Home-butiker.

Den planerade stängningen av cirka 170 butiker uppges vara är en del av den intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnader och anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad, heter det.

Under det nyss gångna räkenskapsåret öppnade H&M 479 butiker (497) medan 91 butiker stängdes (70), vilket gav ett nettotillskott om 388 (427) nya butiker.

Fortsatt utrullning av H&M:s onlinebutik planeras till fyra marknader under räkenskapsåret 2017/2018. Det avser Indien samt via franchise även Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Kuwait öppnade i december 2017 via franchise.


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.422