23948sdkhjf

Utvalt och begränsat för Minimarket

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Drygt ett år efter första släppet av en mindre modekollektion väntar nu vårens två modesläpp för designföretaget som även är aktuellt med en exklusiv ytterdörr.

I december 2016 relanserades modemärket Minimarket, som alltjämt drivs av systrarna Sofie, Pernilla och Jennifer Elvestedt, och ett nytt kollektionstänk tog vid.

Första kollektionen gick i samklang i färg och mönster med den porslins- och inredninskollektion som trion i samma veva tog fram åt Rörstrand. Första klädsläppet benämndes som drop 1 och under 2017 följde sedan släpp 2, 3, 4, 5, 6, och 7. Nu väntar vårens två släpp.

Kollektionerna säljs bland annat hos Åhléns City och i varuhusets webbutik samt hos Grandpa, Stockholm Boulevard, Amazing Seven och Nääs Bomullsfabriker och via ett antal exportkunder.

Med det nya sättet att arbeta blev arbetsbördan och kassaflödet jämnare och försäljning sker enligt Sofie Elvestedt via pålitliga kunder. Resultatet blev god genomförsäljning från första början.

- Vi behöver ägna så många timmar som möjligt åt formgivning och åt att bygga koncept, för där ligger vår stora arbetsglädje. Vi är en liten och snabbfotad organisation, där 100 procent av ägande och bestämmanderätt ligger hos oss systrar. Vi jobbar ständigt med att uppdatera våra arbetssätt, för att kombinera våra behov med konsumentens vanor. Vem vet, redan i höst kan Minimarket Studio verka med helt nya spelregler, säger Sofie Elvestedt till Habit.

Namnet Minimarket Studio summerar klädlinjen Minimarket och det formgivningsarbete företaget i dag gör även åt externa partner. Trion har uppdrag inom printdesign, färgsättning och formgivning både inom mode och övrig industridesign.

Förutom ett nytt klädsläpp ska Minimarket ta fram en exklusiv ytterdörr för Diplomat dörrar. Tidigare uppdragsgivare är bland andra Rörstrands, Åhléns, Weekday, Moderna Museet, Rizzo, NK Nordiska Designers, Alcro och Quicksilver. 

- Vi har provat det gamla sättet att jobba på, rest runt på mässor och tagit in många nya kunder varje säsong. Det gav oss en högre omsättning, men dålig kontroll. Vi hamnade längre från vårt mål att ha nära relationer med våra återförsäljare. Vi utvärderar och utvecklar verksamheten kontinuerligt. Vi diskuterar frågan ”Vem ska äga marginalen?”, det känns inte hållbart i längden att dela marginalen mellan återförsäljare och varumärke, säger Sofie Elvestedt till Habit.

Hur har responsen och genomförsäljning i butik varit och får ni feedback från kunder och butiker på det vis ni tänkt efter nystarten?

-  Vi får feedback löpande under säsongerna, i möten och via genomförsäljningsrapporter. Våra cykler baseras i åtta veckors perioder - vi jobbar hela tiden i stort sett i nuet och kan med kort varsel justera kommande klädsläpp utifrån uppkomna behov. Med ledtider på cirka åtta veckor påverkar vi utbudet snabbt. Vi summerar per kund och siffrorna visar en hög genomförsäljning före rea, i de flesta drop 10 till 15 procent över kundens målbild. Vi gjorde plus direkt första halvåret 2016 med nya organisationen och visar ett plusresultat även från 2017.

Hur ser produktionen ut?

- Vi köper fortfarande alla material från europeiska vävare, fram för allt Italien, Storbritannien, Frankrike och Portugal. All sömnad sker i Estland, främst i den fabrik vi jobbat med i över 10 år. En stor skillnad nu ligger i volym och produktionsplanering - allt produceras i begränsad upplaga, efter kundernas order. Vi börjar nu att märka plaggens tvättråd med den totala upplagan som produceras av respektive artikel. Därmed bygger vi inget lager och slutkunden lär sig att köpa plaggen direkt, till fullpris.

- Den begränsade upplagan minskar spill av plagg och material. I mesta möjliga mån köper vi lagertyger, istället för att producera nya. Vi köpte exempelvis ett restlager med en superfin ullkvalitet i olika färger från Armani, som vi använder kontinuerligt till kappor och byxor. För våra prints och cupro handlar det om nyproduktion.

Minimarket levererar minikollektioner om 15 till 20 artiklar till butik löpande var åttonde vecka. Modeföretaget närvarar inte på mässor, utan sköter all försäljning via showroomet i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192