Perfektionshets under lupp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ida Klamborn och Icona Pop i t-shirtsamarbete för att belysa skeva ideal i sociala medier.

Modedesignern Ida Klamborn har i samarbete med Icona Pop tagit fram en t-shirt under projektet MissLyckad där överskottet från försäljningen skänks till organisationen Friends.

Bakom projektet och designsamarbetet ligger en undersökning, framtagen av Länsförsäkringar, om perfektionshets och ideal i sociala medier som får många unga kvinnor att känna sig missnöjda och otillräckliga.

Förutom designsamarbetet har Länsförsäkringar även tagit fram en webbserie med fem avsnitt och tillhörande skolmaterial som ska utbilda och stärka ungas självkänsla kopplat till sociala medier. Kreatörerna delar också med sig av stylingtips om hur plagget kan bäras.

Alla ser olika ut och det är något jag älskar så mycket. Istället för att personen som bär plagget ska anpassa sig efter plagget, så ska plagget anpassa sig efter bäraren, säger Ida Klamborn i en kommentar.

Initiativet har en särskild plattform där mer information och filmer finns och där även t-shirten säljs.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta modekedjan Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Jobb & karriär
Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Så ska Lexington få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan har ny försäljningschef.

Arkiv

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156