23948sdkhjf

Perfektionshets under lupp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ida Klamborn och Icona Pop i t-shirtsamarbete för att belysa skeva ideal i sociala medier.

Modedesignern Ida Klamborn har i samarbete med Icona Pop tagit fram en t-shirt under projektet MissLyckad där överskottet från försäljningen skänks till organisationen Friends.

Bakom projektet och designsamarbetet ligger en undersökning, framtagen av Länsförsäkringar, om perfektionshets och ideal i sociala medier som får många unga kvinnor att känna sig missnöjda och otillräckliga.

Förutom designsamarbetet har Länsförsäkringar även tagit fram en webbserie med fem avsnitt och tillhörande skolmaterial som ska utbilda och stärka ungas självkänsla kopplat till sociala medier. Kreatörerna delar också med sig av stylingtips om hur plagget kan bäras.

Alla ser olika ut och det är något jag älskar så mycket. Istället för att personen som bär plagget ska anpassa sig efter plagget, så ska plagget anpassa sig efter bäraren, säger Ida Klamborn i en kommentar.

Initiativet har en särskild plattform där mer information och filmer finns och där även t-shirten säljs.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Arkiv

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Hon ska guida till rätt klapp

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.24