De satsar på tidlösa klassiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Duo med förflutet från Whyred, House of Dagmar, Tiger of Sweden och Weekday ligger bakom nya A part of the art.

Lisa Söderman och Jenny Neck lanserade i förra veckan egna märket A part of the art via egen webbutik och ett antal utvalda butiker i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Dubai.

Duon har en bakgrund i modebranschen och Lisa Söderman arbetade senast som sortimentschef på Weekday. Hon har även ett förflutet hos Whyred och H&M.

Jenny Neck kommer närmast från rollen som global försäljningschef på House of Dagmar men har även en bakgrund inom försäljning och marknad hos bland andra Tiger of Sweden dam.

Duon har arbetat under nära ett år med att ta fram konceptet som beskrivs som ett lounge wear-varumärke med fokus på material och passform med tidlösa klassiker som ska locka till "hållbar och intelligent konsumtion".

Kollektionen består av bland annat kimonos, skjortor, byxor, t-shirts och tights i material som Tencel, linne, bomull och modal.

– Förutom att ta fram en attraktiv kollektion har fokus legat på att se vad som saknas i branschen när det gäller passformar, kvalitéer och framförallt antalet kollektioner. Modevärldens snabba trender med upp till sex kollektioner per år är inte gynnsamt vare sig för miljön eller återförsäljarna övertid. Därför kommer vi ”bara” jobba med kollektionerna Warm respektive Cold weather, säger Jenny Neck, försäljningsansvarig i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144