Modehologram

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan presenterade modebutiken Aplace och Atacac en klädkollektion i hologramform.

Plaggen, som sys efter förbeställning i Atacacs ateljé i Göteborg, visas genom ett hologram i Aplace butik på Norrlandgatan 11 i Stockholm fram till 5 februari. Kunderna förbeställer plaggen i butik som sedan produceras i ateljén, en mikrofabrik, i Göteborg på ett par dagar.

Arbetssättet leder menar företaget  till minskad överproduktion och ingen lagerhållning. I ateljén arbetar textilarbetare från Aleppo som var tvungna att överge sina hem på grund av inbördeskriget.  

- Vi vill visa ett helt nytt sätt att producera och sälja mode. En annan modevärld är möjlig, säger Atacacs medgrundaren Rickard Lindqvist i en kommentar.

Till hjälp att sälja in plaggen har modeföretaget en 3D-mjukvara som traditionellt används av spelbranschen. Den genererar realistiska 3D-modeller av kläderna.

Plaggens prissättning sker på samma sätt som med flygbiljetter - ju tidigare produkterna köps desto lägre pris.

- Vårt arbetssätt har utvecklats främst ur ett kreativt perspektiv. Vi tror att konsekvenserna av ett bra kreativt arbete är lönsamma ur många perspektiv. Expressionella, ekonomiska och hållbara sådana till exempel, säger Rickard Lindqvist.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.263