Ökning i skohandeln - tapp i klädhandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade i skohandeln i december medan klädhandeln backade, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska centralbyrån.

Klädhandeln uppvisade en negativ försäljningstillväxt på  -2,3 procent i december mätt i löpande priser. I fasta kalenderkorrigerade priser blev ökningen modesta 0,1 procent.

För skohandeln ökade försäljningen med 4,8 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser visar en ökning om 6,6 procent i december.

I sport- och fritidshandeln låg försäljningsökningen på 0,9 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser blev 5,1 procent.

”Rekordförsäljning under Black Friday ligger sannolikt bakom att flera delbranscher i sällanköpsvaruhandeln uppvisade en svag utveckling under julmånaden. Ur försäljningssynpunkt kan det därför vara motiverat att analysera november och december tillsammans. Sällanköpsvaruhandelns försäljning i löpande priser landade då på 3,4 procent, vilket får anses vara en godkänd ökningstakt”, skriver HUI Research analytiker Anders Svensson i rapporten.

Sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,9 procent under december vilket var betydligt svagare än prognosen om 3,5 procents ökning.

Dock blev det rekord i december igen för den totala detaljhandeln och den preliminära siffran landade på drygt 77,9 miljarder kronor, eller en omsättningstillväxt om 2,3 procent. Men delbranscherna i sällanköpsvaruhandeln, däribland klädhandeln, drog ned det preliminära resultatet för december som utvecklades svagare än HUI researchs prognos om en ökning om 3,0 procent.

Detaljhandelns preliminära helårstillväxt landade på 2,4 procent, vilket motsvarar en försäljning om 769 miljarder kronor.

I rapporten skriver HUI research och Statistiska centralbyrån att konsumtionsutvecklingen för 2018 ser ljus ut med positiva tecken som optimistiska hushåll, framtidstro inom företagen och höjda barnbidrag. Tillväxtprognosen för detaljhandeln avseende helåret 2018 är satt till 2,5 procent mätt i löpande priser.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Modell för Ellos

Så ska Stayhard sälja mer denim

Nyhetsbrev

”Viktigt med praxis på området”

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Klädskapare fick hederspris

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.247