Ökning i skohandeln - tapp i klädhandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade i skohandeln i december medan klädhandeln backade, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska centralbyrån.

Klädhandeln uppvisade en negativ försäljningstillväxt på  -2,3 procent i december mätt i löpande priser. I fasta kalenderkorrigerade priser blev ökningen modesta 0,1 procent.

För skohandeln ökade försäljningen med 4,8 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser visar en ökning om 6,6 procent i december.

I sport- och fritidshandeln låg försäljningsökningen på 0,9 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser blev 5,1 procent.

”Rekordförsäljning under Black Friday ligger sannolikt bakom att flera delbranscher i sällanköpsvaruhandeln uppvisade en svag utveckling under julmånaden. Ur försäljningssynpunkt kan det därför vara motiverat att analysera november och december tillsammans. Sällanköpsvaruhandelns försäljning i löpande priser landade då på 3,4 procent, vilket får anses vara en godkänd ökningstakt”, skriver HUI Research analytiker Anders Svensson i rapporten.

Sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,9 procent under december vilket var betydligt svagare än prognosen om 3,5 procents ökning.

Dock blev det rekord i december igen för den totala detaljhandeln och den preliminära siffran landade på drygt 77,9 miljarder kronor, eller en omsättningstillväxt om 2,3 procent. Men delbranscherna i sällanköpsvaruhandeln, däribland klädhandeln, drog ned det preliminära resultatet för december som utvecklades svagare än HUI researchs prognos om en ökning om 3,0 procent.

Detaljhandelns preliminära helårstillväxt landade på 2,4 procent, vilket motsvarar en försäljning om 769 miljarder kronor.

I rapporten skriver HUI research och Statistiska centralbyrån att konsumtionsutvecklingen för 2018 ser ljus ut med positiva tecken som optimistiska hushåll, framtidstro inom företagen och höjda barnbidrag. Tillväxtprognosen för detaljhandeln avseende helåret 2018 är satt till 2,5 procent mätt i löpande priser.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138