23948sdkhjf

Ökning i skohandeln - tapp i klädhandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade i skohandeln i december medan klädhandeln backade, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och Statistiska centralbyrån.

Klädhandeln uppvisade en negativ försäljningstillväxt på  -2,3 procent i december mätt i löpande priser. I fasta kalenderkorrigerade priser blev ökningen modesta 0,1 procent.

För skohandeln ökade försäljningen med 4,8 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser visar en ökning om 6,6 procent i december.

I sport- och fritidshandeln låg försäljningsökningen på 0,9 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser blev 5,1 procent.

”Rekordförsäljning under Black Friday ligger sannolikt bakom att flera delbranscher i sällanköpsvaruhandeln uppvisade en svag utveckling under julmånaden. Ur försäljningssynpunkt kan det därför vara motiverat att analysera november och december tillsammans. Sällanköpsvaruhandelns försäljning i löpande priser landade då på 3,4 procent, vilket får anses vara en godkänd ökningstakt”, skriver HUI Research analytiker Anders Svensson i rapporten.

Sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,9 procent under december vilket var betydligt svagare än prognosen om 3,5 procents ökning.

Dock blev det rekord i december igen för den totala detaljhandeln och den preliminära siffran landade på drygt 77,9 miljarder kronor, eller en omsättningstillväxt om 2,3 procent. Men delbranscherna i sällanköpsvaruhandeln, däribland klädhandeln, drog ned det preliminära resultatet för december som utvecklades svagare än HUI researchs prognos om en ökning om 3,0 procent.

Detaljhandelns preliminära helårstillväxt landade på 2,4 procent, vilket motsvarar en försäljning om 769 miljarder kronor.

I rapporten skriver HUI research och Statistiska centralbyrån att konsumtionsutvecklingen för 2018 ser ljus ut med positiva tecken som optimistiska hushåll, framtidstro inom företagen och höjda barnbidrag. Tillväxtprognosen för detaljhandeln avseende helåret 2018 är satt till 2,5 procent mätt i löpande priser.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nyhetsbrev

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Arkiv

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17