23948sdkhjf

E-handelsprofil tror på fotografi

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Anders Halvarsson öppnar mötesplats för fotografer och upplevelsecentrum i Stockholm.

På torsdagen öppnade Scandinavian Photo ny butik på Vasagatan 14 i Stockholm. Lokalen – som spänner över 865 kvadratmeter fördelade över två våningar och där cirka 25 personer arbetar – ska fungera som butik, upplevelsecenter och mötesplats.

Scandinavian Photo ska ta över verksamheten efter tre andra butiker, som nu delvis stängs ner.

Bakom satsningen står koncernen Nordic Imaging Group, där Anders Halvarsson – medgrundare och tidigare vd för Netonnet och nuvarande ordförande för Ellos Group – är ordförande.

– Vi har sedan tidigare haft tre butiker i Stockholm: En på Sveavägen; en på Norr Mälarstrand och en på Alsnögatan. De har haft lite olika roller och nu vill vi visa upp hela vårt erbjudande under ett och samma tak, säger Anders Halvarsson till Dagens Handel.

– Planen är att arbeta med allt från nybörjare till entusiaster och vidare till yrkesfotografer. När det gäller nybörjare är det viktigt att skapa lättillgänglighet. Vår butik på Sveavägen var för liten för att inspirera och väcka ett intresse och visa vad det finns för möjligheter. Här blir det lättare och vi kan ge hjälp och råd för att komma igång med till exempel sin nya systemkamera, i en butik som ligger precis bredvid Stockholms Centralstation, tillägger han.

På Vasagatan 14 finns, förutom en klassisk butik för foto och film, en hyrstudio, en printavdelning samt en shop-in-shop, där Spart (en del av Nordic Imaging Group) har ett galleri med posters och signerad fotokonst som kan köpas.

Rakt framför entrén till butiken på Vasagatan ligger en eventdel. Där är tanken att event som föreläsningar och kurser ska pågå hela dagarna. Bakom den, en trappa upp, finns ett workspace – en cafédel – där kunderna ska kunna sitta och arbeta samt ta en kopp kaffe och umgås med varandra.

– Vi lyssnar aktivt på våra kunder och vi vet att foto och film är en hobby för många, en passion för många och ett yrke för många, och vi har förstått att man gärna vill ha en plats för att träffas och utbyta erfarenheter. Nu får vi se om vi förstått det rätt men vi tror på det här konceptet, säger Anders Halvarsson.

– Detta är lika mycket en mötesplats för fotografer som ett upplevelsecenter för de som vill bekanta sig med något nytt, som en butik. Så det är de tre komponenterna som vi har vävt ihop. Det är ett helt nytt koncept.

Är det något i ert erbjudande som är helt nytt i den här butiken jämfört med era tre tidigare?

– Hyrstudion är ett exempel och om man tittar på worklounchen, eller fikaplatsen, så är det också nytt. Vi har inte kunnat erbjuda en sådan mötesplats förut eftersom det kräver yta. Vi har kvar vår printstudio på Alsnögatan men nu kan vi även erbjuda en printstudio där man kan göra fine art på en väldigt central plats.

– Vi har alltid anordnat kurser och föreläsningar men då har vi fått hyra lokal. Nu kan vi erbjuda det i vår egen butik. Det innebär att du kan gå in för att köpa en kamera men då även får ta del av en föreläsning av någon känd fotograf och dessutom få rådgivning från vår personal.

Kommer rådgivningen att vara gratis?

– Både och. Vi kommer att ge gratis kom igång-hjälp men sedan kommer vi också att erbjuda kurser som vi tar betalt för.

Vad är målet för den här butiken?

– Målet är att skapa en plats som fotografer kan kalla sin mötesplats och hjälpa dem att utveckla sitt fotograferande. Framöver tror vi också att det kan finnas utrymme för fler sådana här butiker i de stora städerna i Norden.

Du har haft många järn i elden under din karriär. Finns det någon röd tråd i dina åtaganden?

– Ja, man kan säga att jag har jobbat med förändringar. Om man talar om Netonnet så var det en förändringsresa där vi startade från noll och sedan gjorde någonting som förändrade hela branschen. Sedan, tack vare internetmognaden, så var vi tvungna att fortsätta förändras även senare. På senare tid har det snarare handlat om bolag – som Ellos Group och detta – som har behov av att ömsa skinn för att möta framtiden.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193