Studie om produktion i Europa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ny affärsmodell ska underlätta tillverkning av specialplagg i liten skala i Europa.

Med hjälp av en kunskapsbaserad digital plattform där flera aktörer som designer, tillverkare, återförsäljare och kund integreras i ett ett program kan tillverkning av plagg i Europa bli mindre kostsam. Det menar forskare i det nya EU-projektet: ”Fashion Big Data Business Model (FBD_BModel)”. I projektet deltar elva parter från Europa varav fyra är lärosäten, däribland Textilhögskolan som  den enda svenska parten. Skolan ansvarar för delen i projektet som rör utvecklingen av försörjningskedjan och produktionsledningssystemen.

– Vi ska ta reda på hur vi kan konfigurera tillverkningen att bli flexibel, alltså att fabriken kan tillverka till exempel två exemplar av ett plagg och sedan två av ett annat, på ett effektivt och lönsamt sätt. Dessutom ska det vara kort leveranstid, säger Rudrajeet Pal, docent i textilt management vid Textilhögskolan och forskare i projektet.

Därtill ska delar som  textila material, klädesplaggens funktionalitet och digital produktdesign undersökas. I Studien ingår modeföretag samt företag som gör skräddarsydda kläder åt kunderna och i slutänden är det företagen i projektets som kan göra affärsmodellen kommersiell. Projektet finansieras av EU:s ramprogram Horizon2020 och pågår fram till hösten 2020. Tidigare liknande projekt  inom EU och där Textilhögskolan deltagit är ”Roll to bag” och ”Digimode” som också handlat  tillverka mode nära kunden och mer lokalt.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.246