23948sdkhjf

Studie om produktion i Europa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ny affärsmodell ska underlätta tillverkning av specialplagg i liten skala i Europa.

Med hjälp av en kunskapsbaserad digital plattform där flera aktörer som designer, tillverkare, återförsäljare och kund integreras i ett ett program kan tillverkning av plagg i Europa bli mindre kostsam. Det menar forskare i det nya EU-projektet: ”Fashion Big Data Business Model (FBD_BModel)”. I projektet deltar elva parter från Europa varav fyra är lärosäten, däribland Textilhögskolan som  den enda svenska parten. Skolan ansvarar för delen i projektet som rör utvecklingen av försörjningskedjan och produktionsledningssystemen.

– Vi ska ta reda på hur vi kan konfigurera tillverkningen att bli flexibel, alltså att fabriken kan tillverka till exempel två exemplar av ett plagg och sedan två av ett annat, på ett effektivt och lönsamt sätt. Dessutom ska det vara kort leveranstid, säger Rudrajeet Pal, docent i textilt management vid Textilhögskolan och forskare i projektet.

Därtill ska delar som  textila material, klädesplaggens funktionalitet och digital produktdesign undersökas. I Studien ingår modeföretag samt företag som gör skräddarsydda kläder åt kunderna och i slutänden är det företagen i projektets som kan göra affärsmodellen kommersiell. Projektet finansieras av EU:s ramprogram Horizon2020 och pågår fram till hösten 2020. Tidigare liknande projekt  inom EU och där Textilhögskolan deltagit är ”Roll to bag” och ”Digimode” som också handlat  tillverka mode nära kunden och mer lokalt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158