Intersport säger upp personal - satsar digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportkedjan säger upp personal på servicekontoret i Mölndal. Samtidigt ska kedjan anställa kompetens inom näthandel.

Sportkedjan säger upp personal på servicekontoret i Mölndal. Samtidigt ska kedjan anställa kompetens inom digital handel.

Hur många tjänster som försvinner och hur många i personalen som berörs av förändringarna är inte klart men fackliga förhandlingar pågår sedan en tid och väntas bli klara på torsdagen. Personalen på servicekontoret informerades om förändringarna på onsdagen.

- Detta är ett nödvändigt beslut för att ge oss bättre förutsättningar för framtiden men det är givetvis tråkigt för de anställda som blir drabbade. Detaljhandeln är i stor förändring och vi måste anpassa oss efter rådande konkurrens, säger Marcus Wibergh, vd för Intersport Sverige i en kommentar.

I ett pressmeddelande skriver sportkedjan att "målet är att bli en mer effektiv och modern retailorganisation med kunden ständigt i fokus".

För att klara omställning till att fokusera mer på e-handel ska kedjan anställa omkring 10 till 15 tjänster med digitalt fokus. Några av dessa tillsätts omgående. Därtill har en ny hemsida och tjänster som knyter fysiska butik till e-handel lanserats.

- Vi har gjort stora investeringar på system och lager vilket gör att vi nu kan ta ner kostnaderna på vårt servicekontor. Vi kommer att fortsätta våra satsningar på att vara den ledande omnichannel och en del i detta är att investera i fler medarbetare inom e-handel för att kunna ge en större kundupplevelse, säger Marcus Wibergh, i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151