"Skandinavien är en krävande marknad"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

I januari klev Ann Katrin Faurschou på som vd för Deichmann i Norden. Nu får hon ansvar för ett sextiotal butiker i Sverige och Danmark och ska ha Köpenhamn som bas. Till Habit skriver den nya vd:n att konkurrensen är tuff, marknaden är krävande och att Deichmann behöver bli bättre på att kommunicera sortimentet till kunderna.

Vad händer närmast för Deichmann i Skandinavien och hur bedömer du situationen för skobutikerna, hur ser du på konkurrensen?

- I grund och botten har vi en krävande marknad i Skandinavien. Det innebär att kunderna vet exakt vad de vill ha i de olika marknadssegmenten. Och de förväntar sig en aktuell kollektion och bra priser. Vi står inför denna utmaning lika mycket som våra konkurrenter och vi har att göra med respektabla konkurrenter i Skandinavien. Det är en bra sak. I detaljhandeln är regeln att konkurrensen stimulerar verksamheten. De skandinaviska marknaderna är viktiga för oss och vi ser en bra utvecklingspotential här och i höst öppnar vi ny butik i Kristianstad.

Hur kom du till Deichmann och vilka förväntningar har du?

- När möjligheten att bli vd för Deichmann i Skandinavien dök upp såg jag ett bra tillfälle att kombinera min tidigare erfarenhet i ett jobb. Dessutom hade jag en önskan om att få arbeta i ett stort internationellt familjeföretag igen. Innan jag tackade ja till jobbet besökte jag flera av butikerna i Danmark för att se om jag utifrån min erfarenhet kan vara till hjälp för företaget och bidra till kedjans utveckling i Skandinavien. Efter flera år i Norge var det också ett spännande tillfälle att återvända till Danmark, vilket jag verkligen inte ångrade.

Vad vill du åstadkomma?

- Jag har stora förväntningar på mig själv i de här rollen och en mycket viktig punkt är att jag vill kommunicera till mer intensivt till kunderna att vi har skor av eget märke, 5th Avenue, med hög modegrad och att vi har kvalitetsskor för hela familjen; från skor till små barn som tar sina första steg, till tonåringar som önskar skor från exempelvis Nike eller Adidas.

Vilka erfarenheter tar du med till Deichmann och vad kan du bidra med?

- Jag har huvudsakligen arbetat med koncept- och filialutveckling samt marknadsföring. Jag har stor erfarenhet av att utveckla och lansera nya initiativ och jag kommer att använda denna erfarenhet för att starta nya initiativ också hos Deichmann. Dessutom har jag en del internationell erfarenhet eftersom jag har bott i England, Tyskland och senast i Norge i drygt fyra år.

- Detta har gjort att jag förstår att varje land har sin egen kultur, som bör respekteras och anpassas lokalt inom ramen för det givna konceptet, i mitt fall den skandinaviska marknaden. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146