23948sdkhjf

"Skandinavien är en krävande marknad"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

I januari klev Ann Katrin Faurschou på som vd för Deichmann i Norden. Nu får hon ansvar för ett sextiotal butiker i Sverige och Danmark och ska ha Köpenhamn som bas. Till Habit skriver den nya vd:n att konkurrensen är tuff, marknaden är krävande och att Deichmann behöver bli bättre på att kommunicera sortimentet till kunderna.

Vad händer närmast för Deichmann i Skandinavien och hur bedömer du situationen för skobutikerna, hur ser du på konkurrensen?

- I grund och botten har vi en krävande marknad i Skandinavien. Det innebär att kunderna vet exakt vad de vill ha i de olika marknadssegmenten. Och de förväntar sig en aktuell kollektion och bra priser. Vi står inför denna utmaning lika mycket som våra konkurrenter och vi har att göra med respektabla konkurrenter i Skandinavien. Det är en bra sak. I detaljhandeln är regeln att konkurrensen stimulerar verksamheten. De skandinaviska marknaderna är viktiga för oss och vi ser en bra utvecklingspotential här och i höst öppnar vi ny butik i Kristianstad.

Hur kom du till Deichmann och vilka förväntningar har du?

- När möjligheten att bli vd för Deichmann i Skandinavien dök upp såg jag ett bra tillfälle att kombinera min tidigare erfarenhet i ett jobb. Dessutom hade jag en önskan om att få arbeta i ett stort internationellt familjeföretag igen. Innan jag tackade ja till jobbet besökte jag flera av butikerna i Danmark för att se om jag utifrån min erfarenhet kan vara till hjälp för företaget och bidra till kedjans utveckling i Skandinavien. Efter flera år i Norge var det också ett spännande tillfälle att återvända till Danmark, vilket jag verkligen inte ångrade.

Vad vill du åstadkomma?

- Jag har stora förväntningar på mig själv i de här rollen och en mycket viktig punkt är att jag vill kommunicera till mer intensivt till kunderna att vi har skor av eget märke, 5th Avenue, med hög modegrad och att vi har kvalitetsskor för hela familjen; från skor till små barn som tar sina första steg, till tonåringar som önskar skor från exempelvis Nike eller Adidas.

Vilka erfarenheter tar du med till Deichmann och vad kan du bidra med?

- Jag har huvudsakligen arbetat med koncept- och filialutveckling samt marknadsföring. Jag har stor erfarenhet av att utveckla och lansera nya initiativ och jag kommer att använda denna erfarenhet för att starta nya initiativ också hos Deichmann. Dessutom har jag en del internationell erfarenhet eftersom jag har bott i England, Tyskland och senast i Norge i drygt fyra år.

- Detta har gjort att jag förstår att varje land har sin egen kultur, som bör respekteras och anpassas lokalt inom ramen för det givna konceptet, i mitt fall den skandinaviska marknaden. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169