"Skandinavien är en krävande marknad"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

I januari klev Ann Katrin Faurschou på som vd för Deichmann i Norden. Nu får hon ansvar för ett sextiotal butiker i Sverige och Danmark och ska ha Köpenhamn som bas. Till Habit skriver den nya vd:n att konkurrensen är tuff, marknaden är krävande och att Deichmann behöver bli bättre på att kommunicera sortimentet till kunderna.

Vad händer närmast för Deichmann i Skandinavien och hur bedömer du situationen för skobutikerna, hur ser du på konkurrensen?

- I grund och botten har vi en krävande marknad i Skandinavien. Det innebär att kunderna vet exakt vad de vill ha i de olika marknadssegmenten. Och de förväntar sig en aktuell kollektion och bra priser. Vi står inför denna utmaning lika mycket som våra konkurrenter och vi har att göra med respektabla konkurrenter i Skandinavien. Det är en bra sak. I detaljhandeln är regeln att konkurrensen stimulerar verksamheten. De skandinaviska marknaderna är viktiga för oss och vi ser en bra utvecklingspotential här och i höst öppnar vi ny butik i Kristianstad.

Hur kom du till Deichmann och vilka förväntningar har du?

- När möjligheten att bli vd för Deichmann i Skandinavien dök upp såg jag ett bra tillfälle att kombinera min tidigare erfarenhet i ett jobb. Dessutom hade jag en önskan om att få arbeta i ett stort internationellt familjeföretag igen. Innan jag tackade ja till jobbet besökte jag flera av butikerna i Danmark för att se om jag utifrån min erfarenhet kan vara till hjälp för företaget och bidra till kedjans utveckling i Skandinavien. Efter flera år i Norge var det också ett spännande tillfälle att återvända till Danmark, vilket jag verkligen inte ångrade.

Vad vill du åstadkomma?

- Jag har stora förväntningar på mig själv i de här rollen och en mycket viktig punkt är att jag vill kommunicera till mer intensivt till kunderna att vi har skor av eget märke, 5th Avenue, med hög modegrad och att vi har kvalitetsskor för hela familjen; från skor till små barn som tar sina första steg, till tonåringar som önskar skor från exempelvis Nike eller Adidas.

Vilka erfarenheter tar du med till Deichmann och vad kan du bidra med?

- Jag har huvudsakligen arbetat med koncept- och filialutveckling samt marknadsföring. Jag har stor erfarenhet av att utveckla och lansera nya initiativ och jag kommer att använda denna erfarenhet för att starta nya initiativ också hos Deichmann. Dessutom har jag en del internationell erfarenhet eftersom jag har bott i England, Tyskland och senast i Norge i drygt fyra år.

- Detta har gjort att jag förstår att varje land har sin egen kultur, som bör respekteras och anpassas lokalt inom ramen för det givna konceptet, i mitt fall den skandinaviska marknaden. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124