23948sdkhjf

"Skandinavien är en krävande marknad"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

I januari klev Ann Katrin Faurschou på som vd för Deichmann i Norden. Nu får hon ansvar för ett sextiotal butiker i Sverige och Danmark och ska ha Köpenhamn som bas. Till Habit skriver den nya vd:n att konkurrensen är tuff, marknaden är krävande och att Deichmann behöver bli bättre på att kommunicera sortimentet till kunderna.

Vad händer närmast för Deichmann i Skandinavien och hur bedömer du situationen för skobutikerna, hur ser du på konkurrensen?

- I grund och botten har vi en krävande marknad i Skandinavien. Det innebär att kunderna vet exakt vad de vill ha i de olika marknadssegmenten. Och de förväntar sig en aktuell kollektion och bra priser. Vi står inför denna utmaning lika mycket som våra konkurrenter och vi har att göra med respektabla konkurrenter i Skandinavien. Det är en bra sak. I detaljhandeln är regeln att konkurrensen stimulerar verksamheten. De skandinaviska marknaderna är viktiga för oss och vi ser en bra utvecklingspotential här och i höst öppnar vi ny butik i Kristianstad.

Hur kom du till Deichmann och vilka förväntningar har du?

- När möjligheten att bli vd för Deichmann i Skandinavien dök upp såg jag ett bra tillfälle att kombinera min tidigare erfarenhet i ett jobb. Dessutom hade jag en önskan om att få arbeta i ett stort internationellt familjeföretag igen. Innan jag tackade ja till jobbet besökte jag flera av butikerna i Danmark för att se om jag utifrån min erfarenhet kan vara till hjälp för företaget och bidra till kedjans utveckling i Skandinavien. Efter flera år i Norge var det också ett spännande tillfälle att återvända till Danmark, vilket jag verkligen inte ångrade.

Vad vill du åstadkomma?

- Jag har stora förväntningar på mig själv i de här rollen och en mycket viktig punkt är att jag vill kommunicera till mer intensivt till kunderna att vi har skor av eget märke, 5th Avenue, med hög modegrad och att vi har kvalitetsskor för hela familjen; från skor till små barn som tar sina första steg, till tonåringar som önskar skor från exempelvis Nike eller Adidas.

Vilka erfarenheter tar du med till Deichmann och vad kan du bidra med?

- Jag har huvudsakligen arbetat med koncept- och filialutveckling samt marknadsföring. Jag har stor erfarenhet av att utveckla och lansera nya initiativ och jag kommer att använda denna erfarenhet för att starta nya initiativ också hos Deichmann. Dessutom har jag en del internationell erfarenhet eftersom jag har bott i England, Tyskland och senast i Norge i drygt fyra år.

- Detta har gjort att jag förstår att varje land har sin egen kultur, som bör respekteras och anpassas lokalt inom ramen för det givna konceptet, i mitt fall den skandinaviska marknaden. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Stilduo för MQ

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Nyhetsbrev

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Arkiv

Prisas för sjal

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Prisökning på mode

Herrmodemässa i siffror

Han ska leda Whyred och Hope

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Hööks i nya händer

Detaljhandelskoncern förvärvar hästsportkedjan.

Lululemon höjer prognos

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan. Bolaget har försatts i konkurs.

Tar plats i hållbarhetskrets

Plus

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Omställning och kampanjer tynger VRG

Uniqlos ägare missar förväntningar

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Knaper jul för klädhandeln

Fler kan köpa Jotex

Butik för Ganni i London

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Efter Norrmalmstorg Florens

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105