"Skandinavien är en krävande marknad"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

I januari klev Ann Katrin Faurschou på som vd för Deichmann i Norden. Nu får hon ansvar för ett sextiotal butiker i Sverige och Danmark och ska ha Köpenhamn som bas. Till Habit skriver den nya vd:n att konkurrensen är tuff, marknaden är krävande och att Deichmann behöver bli bättre på att kommunicera sortimentet till kunderna.

Vad händer närmast för Deichmann i Skandinavien och hur bedömer du situationen för skobutikerna, hur ser du på konkurrensen?

- I grund och botten har vi en krävande marknad i Skandinavien. Det innebär att kunderna vet exakt vad de vill ha i de olika marknadssegmenten. Och de förväntar sig en aktuell kollektion och bra priser. Vi står inför denna utmaning lika mycket som våra konkurrenter och vi har att göra med respektabla konkurrenter i Skandinavien. Det är en bra sak. I detaljhandeln är regeln att konkurrensen stimulerar verksamheten. De skandinaviska marknaderna är viktiga för oss och vi ser en bra utvecklingspotential här och i höst öppnar vi ny butik i Kristianstad.

Hur kom du till Deichmann och vilka förväntningar har du?

- När möjligheten att bli vd för Deichmann i Skandinavien dök upp såg jag ett bra tillfälle att kombinera min tidigare erfarenhet i ett jobb. Dessutom hade jag en önskan om att få arbeta i ett stort internationellt familjeföretag igen. Innan jag tackade ja till jobbet besökte jag flera av butikerna i Danmark för att se om jag utifrån min erfarenhet kan vara till hjälp för företaget och bidra till kedjans utveckling i Skandinavien. Efter flera år i Norge var det också ett spännande tillfälle att återvända till Danmark, vilket jag verkligen inte ångrade.

Vad vill du åstadkomma?

- Jag har stora förväntningar på mig själv i de här rollen och en mycket viktig punkt är att jag vill kommunicera till mer intensivt till kunderna att vi har skor av eget märke, 5th Avenue, med hög modegrad och att vi har kvalitetsskor för hela familjen; från skor till små barn som tar sina första steg, till tonåringar som önskar skor från exempelvis Nike eller Adidas.

Vilka erfarenheter tar du med till Deichmann och vad kan du bidra med?

- Jag har huvudsakligen arbetat med koncept- och filialutveckling samt marknadsföring. Jag har stor erfarenhet av att utveckla och lansera nya initiativ och jag kommer att använda denna erfarenhet för att starta nya initiativ också hos Deichmann. Dessutom har jag en del internationell erfarenhet eftersom jag har bott i England, Tyskland och senast i Norge i drygt fyra år.

- Detta har gjort att jag förstår att varje land har sin egen kultur, som bör respekteras och anpassas lokalt inom ramen för det givna konceptet, i mitt fall den skandinaviska marknaden. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.494