23948sdkhjf

”Social hållbarhet är fokus”

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

När Habit träffar Hopes chefsdesigner Frida Bard har hon precis mottagit Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Grattis! Vad betyder priset?

Läs också: Hon kan vinna Elle-pris

– Det är en möjlighet att synas och nå ut lite till. 

Vad är Hope för dig?

–  Ett designvarumärke som jobbar med samhällsrelevans, både med engagemang och design. Vi jobbar aktivt med att utmana oss själva i könsnormsfrågan. 

Varför har ni valt att driva den frågan? 

Läs också: Årets designer enligt Habit

– När Hope startade var utgångspunkten ett maskulint mode för kvinnor. Det är 17 år sedan. Då kändes det aktuellt och fräscht. I dag vill vi titta på frågan ur ett mer jämställt perspektiv. 

Vem är Hopes kund? 

– Dels en trogen kund som har följt Hope sedan starten. Men det håller också på att ske en föryngring. Jag skulle säga att det i mångt och mycket är en storstadskund, en samhällsengagerad människa. 

Hur når ni nya kunder?

Läs också: Lämnar Hope för By Malene Birger

– Den nya kundgruppen nås i mångt och mycket via sociala medier. Det har blivit allt viktigare hur vi profilerar oss, vilka vi jobbar med och hur vi väljer att synas. 

Hur arbetar Hope kring hållbarhet?

– Självklart tänker vi på hela kedjan med produktion och så vidare. Men vårt främsta fokus är en social hållbarhet. Att använda privilegiet vi har att kunna påverka andra människor till att tänka mer inkluderande och förlåtande. Att se på varandra med lika värde. 

Mer om: Frida Bard | Hope
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Nyhetsbrev

Återvinn med Arket

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115