”Social hållbarhet är fokus”

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

När Habit träffar Hopes chefsdesigner Frida Bard har hon precis mottagit Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Grattis! Vad betyder priset?

– Det är en möjlighet att synas och nå ut lite till. 

Vad är Hope för dig?

–  Ett designvarumärke som jobbar med samhällsrelevans, både med engagemang och design. Vi jobbar aktivt med att utmana oss själva i könsnormsfrågan. 

Varför har ni valt att driva den frågan? 

– När Hope startade var utgångspunkten ett maskulint mode för kvinnor. Det är 17 år sedan. Då kändes det aktuellt och fräscht. I dag vill vi titta på frågan ur ett mer jämställt perspektiv. 

Läs också: Hon kan vinna Elle-pris

Vem är Hopes kund? 

– Dels en trogen kund som har följt Hope sedan starten. Men det håller också på att ske en föryngring. Jag skulle säga att det i mångt och mycket är en storstadskund, en samhällsengagerad människa. 

Hur når ni nya kunder?

– Den nya kundgruppen nås i mångt och mycket via sociala medier. Det har blivit allt viktigare hur vi profilerar oss, vilka vi jobbar med och hur vi väljer att synas. 

Hur arbetar Hope kring hållbarhet?

– Självklart tänker vi på hela kedjan med produktion och så vidare. Men vårt främsta fokus är en social hållbarhet. Att använda privilegiet vi har att kunna påverka andra människor till att tänka mer inkluderande och förlåtande. Att se på varandra med lika värde. 

Mer om: Frida Bard | Hope


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Åhléns Outlet

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Så blir MoS en bättre plats

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Nyhetsbrev

Jack & Jones lanserar barnmode

Arkiv

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Här öppnar Deichmann igen

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187