23948sdkhjf

Nu bildas ny modeorganisation

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

ASFB och SFC går samman. Emma Ohlson avgår som generalsekreterare för ASFB. Organisationen får nytt namn under våren.

ASFB, Association of swedish fashion brands och SFC, Swedish fashion council, går samman och bildar gemensam organisation. Vad den nybildade organisationen ska heta tillkännages under våren.

Organisationerna menar att sammangåendet ska stärka svensk modeindustri och i ett pressmeddelande skriver organisationerna att ”ASFB och SFC har under befintlig ledning under ett flertal år närmat sig varandra både strategiskt och operativt med en närliggande mission – att samla, främja och stärka svenskt mode, stötta internationalisering och export samt arbeta med utvecklingsfrågor vad gäller hållbarhet, digitalisering, innovation och det kulturella uttrycket”.

Pågående Fashion Week Stockholm ska i framtiden arrangeras av den nybildade organisationen.

- Under de senaste åren har samverkan mellan ASFB och SFC i egna projekt samt med offentliga som privata parter, utvecklats och stärkts. Att formalisera detta samarbete är en naturlig utveckling som jag ser framemot att driva som nyutnämnd vd tillsammans med alla parter, säger Jennie Rosén, nytillträdd vd för Swedish Fashion Council och den som även ska leda den nya ännu inte namngivna organisationen. 

Emma Ohlson som verkat som generalsekreterare för ASFB under de senaste tre åren lämnar uppdraget efter modeveckan. Hon tar inte heller plats i den nya organisationen utan blir vd för Reijmyre Glasbruk. Där tillträder hon i februari 2018.

Nuvarande ägare till Swedish fashion council är Föreningen Svensk Mode, Svensk Handel Stil, TEKO, Stockholmsmässan samt Trade Partners Sweden/Stockholm Fashion District.

ASFB, Association of fashion brands, grundades 2009 som en fristående branschorganisation av en rad olika modeföretag  och under ledning av Lena Patriksson Keller och Krister Ragnarsson, Styrelseordförande respektive vice ordförande i ASFB och medgrundare av Patriksson Communication.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Norrmalmstorg Florens

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Kan bli årets designer

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204