23948sdkhjf

Postnord höjer avgifterna

Efter krisen kring momsen – nu blir det dyrare att handla från Kina.

Nu blir det dyrare för konsumenter att handla varor från sidor som Wish och Alibaba. Det meddelar statliga Postnord, som under veckan fått stark kritik för sin bristande hantering när det gäller att kräva in moms för postordervaror från tredjeland, särskilt Kina.

Efter ett krismöte med Tullverket i början av veckan kom det fram att Postnord trodde att moms inte behövde krävas in för varor som kostar mindre än 200 kronor. I själva verket ska moms betalas in från första kronan.

Tullverket kräver nu en handlingsplan från Postnord för hur problemet med momshanteringen ska lösas. Den ska presenteras senast den 1 mars.

Idag meddelade Postnord sin nya plan: det kommer att bli betydligt dyrare att handla från Kina. Ett nytt system ska införas där man dels måste betala en administrationsavgift och dels moms för varje paket. Det skriver Breakit.se. Administrationsavgiften kommer att dra in pengar till Postnord men både där och på Tullverket kommer det att behövas mer personal när systemet träder i kraft.

Allt fler beställer varor direkt från Kina och enligt Postnords siffror kommer det in ungefär 150 000 paket per dag till Arlanda. Hur de ökade kostnaderna kommer att påverka detta återstår att se. För konsumenterna kommer det nya systemet förutom högre avgifter även att medföra längre administrationstid och därmed längre väntetid innan paketet dyker upp.

Tullverket ska nu öka sin närvaro på postterminalerna på Arlanda och Toftanäs för att följa upp postflödet.

– Vi prioriterar vår kontrollverksamhet utifrån parametrarna risk och väsentlighet, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel. Hittills har vi prioriterat restriktionsvaror i postflödet. Men nu, när vi ser hur näthandeln ökar explosionsartat, behöver vi vidta åtgärder för att också säkra uppbörden i det flöde av varor som kommer in med postorderbeställningar från tredjeland. Med facit i hand kan jag säga att vi borde ha tidigarelagt den analys av postflödet som vi påbörjade i höstas.

Tullverket förbereder nu olika åtgärder för hur det växande postorderflödet ska hanteras. Bland annat ska man ta fram en deklarationstjänst med betalningsfunktion. Dessutom ska Postnords anställda erbjudas utbildnings- och informationstillfällen. Ett annat mål är att öka medvetenheten hos konsumenterna om vilka regler och risker som är förknippade med näthandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078