"Pitti Uomo är en viktig plattform för oss "

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Eton var ett av nära 25 svenska modeföretag som deltog på den 93:e upplagan av Pitti Uomo i Florens 8 till 11 januari.

Januariupplagan av mässan lockade totalt drygt 36 000, besökare varav 25 000 inköpare, vilket var en ökning av antalet besökare jämfört med januari fjol. Pitti Uomo noterade särskilt fler besökare från delar av Asien men även Ryssland och USA.

Eton är en sedan länge en flitig utställare på mässan och ställde ut på en 150 kvadratmeter stor monter. 

- Pitti Uomo fortsätter vara en viktig plattform för oss där vi har chans att möta många internationella kunder. I mitt tycke var detta vår bästa monter någonsin och överlag var responsen från kunder och press mycket positiv. Till höstens kollektion har inspirationen hämtats från Kyoto i Japan. Med tanke på temat var det extra roligt med alla nya besökare från Asien, säger vd Hans Davidson till Habit.

Hans Davidson berättar att han upplever att montern var mer välbesökt än någonsin med över 2 000 besökare. Besökarna bestod av för företaget många viktiga internationella kunder som spanska bland andra El Corte Inglés, kanadensiska Harry Rosen och turkiska Beymen.

Hur viktigt är det att delta på mässa för er och just Pitti Uomo?

- Det är en kombination av att marknadsföra sig mot nya marknader – exempelvis Asien – och att fördjupa bra relationer med redan befintliga kunder. Sedan handlar det också om att skapa en insikt för kunder om varumärket, vart vi rör oss och hur man som kund kan få hänga med på den spännande resan.

Läs också: Ny hos Eton

Eton anordnad även ett cocktailevent i Florens. 

Förutom Eton ställde även Vagabond, C.O.F Studios,Chimi, Chpo, Tiger of Sweden, Cord and Co. , edicated, Cavaliere, Bread & Boxers, Neuw, Stutterheim, Tretorn, TWLW, Peak Performance, Sandqvist, Elvine, Hestra, Happy Socks och Oscar Jacobson ut på mässan som återkommer i sommar i Florens  12 till 15 juni.

Mer om: Eton | Pitti Uomo


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205