"Pitti Uomo är en viktig plattform för oss "

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Eton var ett av nära 25 svenska modeföretag som deltog på den 93:e upplagan av Pitti Uomo i Florens 8 till 11 januari.

Januariupplagan av mässan lockade totalt drygt 36 000, besökare varav 25 000 inköpare, vilket var en ökning av antalet besökare jämfört med januari fjol. Pitti Uomo noterade särskilt fler besökare från delar av Asien men även Ryssland och USA.

Läs också: Modeexit med Brexit?

Eton är en sedan länge en flitig utställare på mässan och ställde ut på en 150 kvadratmeter stor monter. 

- Pitti Uomo fortsätter vara en viktig plattform för oss där vi har chans att möta många internationella kunder. I mitt tycke var detta vår bästa monter någonsin och överlag var responsen från kunder och press mycket positiv. Till höstens kollektion har inspirationen hämtats från Kyoto i Japan. Med tanke på temat var det extra roligt med alla nya besökare från Asien, säger vd Hans Davidson till Habit.

Hans Davidson berättar att han upplever att montern var mer välbesökt än någonsin med över 2 000 besökare. Besökarna bestod av för företaget många viktiga internationella kunder som spanska bland andra El Corte Inglés, kanadensiska Harry Rosen och turkiska Beymen.

Hur viktigt är det att delta på mässa för er och just Pitti Uomo?

- Det är en kombination av att marknadsföra sig mot nya marknader – exempelvis Asien – och att fördjupa bra relationer med redan befintliga kunder. Sedan handlar det också om att skapa en insikt för kunder om varumärket, vart vi rör oss och hur man som kund kan få hänga med på den spännande resan.

Eton anordnad även ett cocktailevent i Florens. 

Förutom Eton ställde även Vagabond, C.O.F Studios,Chimi, Chpo, Tiger of Sweden, Cord and Co. , edicated, Cavaliere, Bread & Boxers, Neuw, Stutterheim, Tretorn, TWLW, Peak Performance, Sandqvist, Elvine, Hestra, Happy Socks och Oscar Jacobson ut på mässan som återkommer i sommar i Florens  12 till 15 juni.

Mer om: Eton | Pitti Uomo


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.261