23948sdkhjf

Ger 2,7 miljoner till hållbar utveckling

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Konsumtionen av plastpåsar har minskat rejält sedan initiativet One Bag Habit kickade igång. Nu donerar Lindex överskottet till hållbar utveckling.

Den 1 juni 2017 lanserade Lindex tillsammans med H&M och Kappahl initiativet One Bag Habit som innebär att klädkedjorna tar betalt för sina plastpåsar. Målet är att få färre att köpa plastpåsar i butikerna och därmed minska konsumtionen av plast samt att sprida medvetenheten om hur plast påverkar miljön.

Läs också: Han lämnar Lindex

Sedan initiativet kom igång har konsumtionen av plastpåsar minskat betydligt i butikerna och Lindex meddelar att endast cirka 30 procent av kunderna har valt att köpa en plastpåse vid sitt köp de senaste sju månaderna.

Genom One Bag Habit har företagen även tagit på sig ett löfte om att donera överskottet från försäljningen av påsar till ändamål inom hållbar utveckling. Som en följd av detta meddelar Lindex nu att man ska donera 2,7 miljoner kronor till det svenska forskningsprogrammet Steps och den internationella organisationen WaterAid. Summan motsvarar klädkedjans överskott från de sju första månaderna av One Bag Habit.

I början av 2018 ska även Lindex-butiker i Norge, Finland, Storbritannien, Tjeckien, Polen, Slovakien och Baltikum börja ta betalt för sina påsar.

Sedan One Bag Habit drog igång har flera företag anslutit sig till initiativet, bland annat Ginatricot, MQ och Nilson Shoes.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155