Ger 2,7 miljoner till hållbar utveckling

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Konsumtionen av plastpåsar har minskat rejält sedan initiativet One Bag Habit kickade igång. Nu donerar Lindex överskottet till hållbar utveckling.

Den 1 juni 2017 lanserade Lindex tillsammans med H&M och Kappahl initiativet One Bag Habit som innebär att klädkedjorna tar betalt för sina plastpåsar. Målet är att få färre att köpa plastpåsar i butikerna och därmed minska konsumtionen av plast samt att sprida medvetenheten om hur plast påverkar miljön.

Läs också: Lindex säljer via Asos

Sedan initiativet kom igång har konsumtionen av plastpåsar minskat betydligt i butikerna och Lindex meddelar att endast cirka 30 procent av kunderna har valt att köpa en plastpåse vid sitt köp de senaste sju månaderna.

Genom One Bag Habit har företagen även tagit på sig ett löfte om att donera överskottet från försäljningen av påsar till ändamål inom hållbar utveckling. Som en följd av detta meddelar Lindex nu att man ska donera 2,7 miljoner kronor till det svenska forskningsprogrammet Steps och den internationella organisationen WaterAid. Summan motsvarar klädkedjans överskott från de sju första månaderna av One Bag Habit.

I början av 2018 ska även Lindex-butiker i Norge, Finland, Storbritannien, Tjeckien, Polen, Slovakien och Baltikum börja ta betalt för sina påsar.

Sedan One Bag Habit drog igång har flera företag anslutit sig till initiativet, bland annat Ginatricot, MQ och Nilson Shoes.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.236