Julen lyfte Marimekko

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det finländska designhuset Marimekko hade en bättre julförsäljning än väntat 2017 vilket lyfte resultatet och gjorde att bolaget överträffade sin egen prognos.

Nettoförsäljningen 2017 uppgick till 102 miljoner euro, vilket kan jämföras med 99,6 miljoner euro året innan. Det motsvarar 1 miljard respektive 980 miljoner kronor.

Det jämförbara rörelseresultatet landade på cirka 8,6 miljoner euro (6,1) eller 84,5 miljoner kronor (60).

Detta kan jämföras med att Marimekko i november upprepade sin prognos att försäljningen 2017 skulle hamna på samma nivå som under 2016 och att jämförbart ebit skulle bli på samma nivå eller högre än under 2016. Nu blev alltså försäljningen 3 procent bättre och resultatet hela 41 procent bättre 2017 jämfört med 2016.

”Rörelseresultatet förbättrades av bättre än väntad julförsäljning, vilket lyfte detaljhandels- och grossistomsättningen i Finland. Ökad operativ effektivitet och lägre än väntade kostnader hade också en positiv effekt på resultatet”, skriver Marimekko som kommer att släppa en fullständig rapport den 15 februari.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Nyhetsbrev

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Arkiv

Samsonite öppnar butik för Tumi

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Dags att anmäla brott i butik

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

Oförändrat i Footway Group

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Salming stänger och öppnar

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131