Julen lyfte Marimekko

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det finländska designhuset Marimekko hade en bättre julförsäljning än väntat 2017 vilket lyfte resultatet och gjorde att bolaget överträffade sin egen prognos.

Nettoförsäljningen 2017 uppgick till 102 miljoner euro, vilket kan jämföras med 99,6 miljoner euro året innan. Det motsvarar 1 miljard respektive 980 miljoner kronor.

Det jämförbara rörelseresultatet landade på cirka 8,6 miljoner euro (6,1) eller 84,5 miljoner kronor (60).

Detta kan jämföras med att Marimekko i november upprepade sin prognos att försäljningen 2017 skulle hamna på samma nivå som under 2016 och att jämförbart ebit skulle bli på samma nivå eller högre än under 2016. Nu blev alltså försäljningen 3 procent bättre och resultatet hela 41 procent bättre 2017 jämfört med 2016.

”Rörelseresultatet förbättrades av bättre än väntad julförsäljning, vilket lyfte detaljhandels- och grossistomsättningen i Finland. Ökad operativ effektivitet och lägre än väntade kostnader hade också en positiv effekt på resultatet”, skriver Marimekko som kommer att släppa en fullständig rapport den 15 februari.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152