Julen lyfte Marimekko

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Det finländska designhuset Marimekko hade en bättre julförsäljning än väntat 2017 vilket lyfte resultatet och gjorde att bolaget överträffade sin egen prognos.

Nettoförsäljningen 2017 uppgick till 102 miljoner euro, vilket kan jämföras med 99,6 miljoner euro året innan. Det motsvarar 1 miljard respektive 980 miljoner kronor.

Det jämförbara rörelseresultatet landade på cirka 8,6 miljoner euro (6,1) eller 84,5 miljoner kronor (60).

Detta kan jämföras med att Marimekko i november upprepade sin prognos att försäljningen 2017 skulle hamna på samma nivå som under 2016 och att jämförbart ebit skulle bli på samma nivå eller högre än under 2016. Nu blev alltså försäljningen 3 procent bättre och resultatet hela 41 procent bättre 2017 jämfört med 2016.

”Rörelseresultatet förbättrades av bättre än väntad julförsäljning, vilket lyfte detaljhandels- och grossistomsättningen i Finland. Ökad operativ effektivitet och lägre än väntade kostnader hade också en positiv effekt på resultatet”, skriver Marimekko som kommer att släppa en fullständig rapport den 15 februari.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Åhléns Outlet

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Så blir MoS en bättre plats

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Jack & Jones lanserar barnmode

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Arkiv

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Här öppnar Deichmann igen

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194