23948sdkhjf

Julen lyfte Marimekko

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det finländska designhuset Marimekko hade en bättre julförsäljning än väntat 2017 vilket lyfte resultatet och gjorde att bolaget överträffade sin egen prognos.

Nettoförsäljningen 2017 uppgick till 102 miljoner euro, vilket kan jämföras med 99,6 miljoner euro året innan. Det motsvarar 1 miljard respektive 980 miljoner kronor.

Det jämförbara rörelseresultatet landade på cirka 8,6 miljoner euro (6,1) eller 84,5 miljoner kronor (60).

Detta kan jämföras med att Marimekko i november upprepade sin prognos att försäljningen 2017 skulle hamna på samma nivå som under 2016 och att jämförbart ebit skulle bli på samma nivå eller högre än under 2016. Nu blev alltså försäljningen 3 procent bättre och resultatet hela 41 procent bättre 2017 jämfört med 2016.

”Rörelseresultatet förbättrades av bättre än väntad julförsäljning, vilket lyfte detaljhandels- och grossistomsättningen i Finland. Ökad operativ effektivitet och lägre än väntade kostnader hade också en positiv effekt på resultatet”, skriver Marimekko som kommer att släppa en fullständig rapport den 15 februari.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15