Stärkt VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen ökade försäljning i jämförbara butiker och förbättrade resultatet rejält under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret.

Koncernens nettoomsättning uppgick till 216,8 miljoner kronor (212,9) vilket är en ökning med 3,9 miljoner kronor under det första kvartalet, september till november. Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 4 procent under perioden.

Bruttovinstmarginalen stärktes och uppgick till 58,2 procent (57,1) Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (9,9), en förbättring med 6,8 miljoner kronor.

Resultat efter skatt uppgick till 9,5 miljoner kronor (5,2).

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att höstens kampanjer som Rizzos 40-årsfirande och Black Friday gynnat försäljningen väl. En anna strategi som vd lyfter fram som rätt väg att gå är att stänga olönsamma butiker. Enligt plan har koncernen rensat i det fysiska butiksbeståndet och av planerad stängning om 35 mindre och olönsamma butiker har 21 butiker nu stängts.

Under kvartalet nyöppnades Accent i Linköping med nytt butikskoncept och därtill fick butiker för koncernens koncept Accent och Rizzo nya affärslägen i köpcentrumet Hansa i Malmö.

Butiken för Rizzo på Biblioteksgatan i Stockholm, som sedan 2016 var under ombyggnad, drabbades av brand i november 2017 och kommer inte kunna öppnas enligt plan till våren.

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att höstens kampanjer som Rizzos 40-årsfirande och Black Friday gynnat försäljningen väl. En anna strategi som vd: lyfter fram som rätt väg att gå är att stänga olönsamma butiker. Enligt plan har koncernen rensat i det fysiska butiksbeståndet och av planerad stängning om 35 mindre och olönsamma butiker har 21 butiker nu stängts. 

Nu fortsätter koncernen att arbeta med det digitala erbjudandet och enligt vd Jonas Ottosson ökar försäljningen i e-handeln snabbt. Under kvartalet har koncernen levererat en lösning för kundbeställningar i butik.

Antalet butiker uppgick till 127 jämfört med 131 butiker föregående år.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166