Mode med internationellt eko

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I tider med dystra rapporter om sjunkande försäljning offline, digitaliseringens underliggande hot om butiksdöd och dystopiska förutsägelser om att robotarna är framtiden, finns det trots allt gott om ljusglimtar, i alla fall i den svenska modebranschen. En hel del av dem finner du i detta nummer.

Till exempel Aim’n från Halmstad och I Can I Will från Stockholm – två sportvarumärken vars hävstång för tillväxt är sociala medier, där de föddes för några år sedan. Grundarna Tekla Acs och Gustaf Ollas, skolade i butik respektive i detaljhandelsföretaget Clas Ohlson, är exempel på entreprenörer som har format sin egen väg framåt – självständigt, framgångsrikt och raskt. De lever sitt varumärke, engagerar sina fans och är dem trogna. Utan sin tribe, som ständigt växer, vore de intet.

Man skulle kunna säga att företagen lever lite vid sidan av branschen, agerar inte enligt den gängse mallen. Acs och Ollas vet knappt vad branschmässor är, i stället knackar återförsäljarna på deras dörr. Faktum är att de själva är förvånade över att affärerna har gått så bra.  

Sedan har vi visionärerna; de alldeles färska, nyexaminerade designerna som utmanar och formulerar idéer i en ny kontext. Några av dem är Josephine Johnzon, Johan Balaz, Sofie Antonsson och Florian Meier. Dessutom finns ett gäng svenska herrmodehopp som gör väsen av sig internationellt.  

Förutom många goda exempel på varumärken som man bör ha ett öga på, ägnar vi ett antal sidor åt barnmodebranschen. I ett tufft klimat kämpar många mindre independentvarumärken på en marknad som i mångt och mycket är kedjornas. Habit borrar djupare i ämnet.

Välkommen till Habit International! 
   

Kajsa Åström
Tillförordnad chefredaktör Habit

Habit International ...
… utkommer två gånger om året. Förutom att tidningen distribueras till prenumeranterna hittar du även detta nummer på mässorna Playtime i Paris och Berlin, Seek och Premium i Berlin, Revolver och Ciff Kids i Köpenhamn, Première Vision Paris och Stockholm Fashion District i Stockholm. Vi ses där!



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143