Mode med internationellt eko

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I tider med dystra rapporter om sjunkande försäljning offline, digitaliseringens underliggande hot om butiksdöd och dystopiska förutsägelser om att robotarna är framtiden, finns det trots allt gott om ljusglimtar, i alla fall i den svenska modebranschen. En hel del av dem finner du i detta nummer.

Till exempel Aim’n från Halmstad och I Can I Will från Stockholm – två sportvarumärken vars hävstång för tillväxt är sociala medier, där de föddes för några år sedan. Grundarna Tekla Acs och Gustaf Ollas, skolade i butik respektive i detaljhandelsföretaget Clas Ohlson, är exempel på entreprenörer som har format sin egen väg framåt – självständigt, framgångsrikt och raskt. De lever sitt varumärke, engagerar sina fans och är dem trogna. Utan sin tribe, som ständigt växer, vore de intet.

Man skulle kunna säga att företagen lever lite vid sidan av branschen, agerar inte enligt den gängse mallen. Acs och Ollas vet knappt vad branschmässor är, i stället knackar återförsäljarna på deras dörr. Faktum är att de själva är förvånade över att affärerna har gått så bra.  

Sedan har vi visionärerna; de alldeles färska, nyexaminerade designerna som utmanar och formulerar idéer i en ny kontext. Några av dem är Josephine Johnzon, Johan Balaz, Sofie Antonsson och Florian Meier. Dessutom finns ett gäng svenska herrmodehopp som gör väsen av sig internationellt.  

Förutom många goda exempel på varumärken som man bör ha ett öga på, ägnar vi ett antal sidor åt barnmodebranschen. I ett tufft klimat kämpar många mindre independentvarumärken på en marknad som i mångt och mycket är kedjornas. Habit borrar djupare i ämnet.

Välkommen till Habit International! 
   

Kajsa Åström
Tillförordnad chefredaktör Habit

Habit International ...
… utkommer två gånger om året. Förutom att tidningen distribueras till prenumeranterna hittar du även detta nummer på mässorna Playtime i Paris och Berlin, Seek och Premium i Berlin, Revolver och Ciff Kids i Köpenhamn, Première Vision Paris och Stockholm Fashion District i Stockholm. Vi ses där!



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Hon lämnar Ellos

Arkiv

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154