23948sdkhjf

Mode med internationellt eko

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I tider med dystra rapporter om sjunkande försäljning offline, digitaliseringens underliggande hot om butiksdöd och dystopiska förutsägelser om att robotarna är framtiden, finns det trots allt gott om ljusglimtar, i alla fall i den svenska modebranschen. En hel del av dem finner du i detta nummer.

Till exempel Aim’n från Halmstad och I Can I Will från Stockholm – två sportvarumärken vars hävstång för tillväxt är sociala medier, där de föddes för några år sedan. Grundarna Tekla Acs och Gustaf Ollas, skolade i butik respektive i detaljhandelsföretaget Clas Ohlson, är exempel på entreprenörer som har format sin egen väg framåt – självständigt, framgångsrikt och raskt. De lever sitt varumärke, engagerar sina fans och är dem trogna. Utan sin tribe, som ständigt växer, vore de intet.

Man skulle kunna säga att företagen lever lite vid sidan av branschen, agerar inte enligt den gängse mallen. Acs och Ollas vet knappt vad branschmässor är, i stället knackar återförsäljarna på deras dörr. Faktum är att de själva är förvånade över att affärerna har gått så bra.  

Sedan har vi visionärerna; de alldeles färska, nyexaminerade designerna som utmanar och formulerar idéer i en ny kontext. Några av dem är Josephine Johnzon, Johan Balaz, Sofie Antonsson och Florian Meier. Dessutom finns ett gäng svenska herrmodehopp som gör väsen av sig internationellt.  

Förutom många goda exempel på varumärken som man bör ha ett öga på, ägnar vi ett antal sidor åt barnmodebranschen. I ett tufft klimat kämpar många mindre independentvarumärken på en marknad som i mångt och mycket är kedjornas. Habit borrar djupare i ämnet.

Välkommen till Habit International! 
   

Kajsa Åström
Tillförordnad chefredaktör Habit

Habit International ...
… utkommer två gånger om året. Förutom att tidningen distribueras till prenumeranterna hittar du även detta nummer på mässorna Playtime i Paris och Berlin, Seek och Premium i Berlin, Revolver och Ciff Kids i Köpenhamn, Première Vision Paris och Stockholm Fashion District i Stockholm. Vi ses där!

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17