Så blir H&M:s nya varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M group lanserar ett nytt varumärke tidigt 2018 som fått namnet /Nyden. Och det handlar inte om fysiska butiker.

H&M har tidigare meddelat avsikten att släppa fler varumärken och efter Arket som lanserades i höstas kommer nu /Nyden, som beskrivs som ett varumärke som vänder sig till så kallade millennials. Det avslöjar New York Magazines The Cut som publicerar en längre intervju med mannen bakom varumärket Oscar Olsson. Just snedstrecket  i inledningen på loggan indikerar att det handlar om begränsade samarbeten med olika kreatörer.

Läs också: Fler butiker för Afound - Två nya lägen aviserade

I artikeln med The Cut avslöjar Olsson även de två första samarbetskreatörerna, skådespelerskan Noomi Rapace och tatueraren Doctor Woo. Det handlar både om samarbeten tillsammans med välkända personer som personer kända inom en viss grupp eller mindre kultur. Distributionen av kollektionerna ska i huvudsak ske på nätet eller via olika tillfälliga pop up-butiker och ytor.

Namnet är en lek med orden ny och den och det nya varumärket handlar inte om snabbt mode. Basen för designutveckling av varumärket är Los Angeles där även designatlejé för & Other Stories finns.

Oscar Olsson har enligt nättidningen The Cut arbetat för H&M sedan 2013, sedan i början av året som ansvarig för koncernens Innovation Lab.

Mer om: /Nyden | H&M group


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Smygtitt på Uniqlo

I höst öppnar första butiken för Uniqlo i Sverige. På torsdagen hölls en presentation i Stockholm inför öppningen.

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Herrmodekedja i hockeysamarbete

Hit kommer Vero Moda tillbaka

Plus

Här möter handeln framtiden

När handelsmönstren ritas om står fastighetsägarna inför stora utmaningar. Därför har AMF Fastigheter skapat experimentkonceptet The Lobby.

Här är juryn i Habit Modegalan 2018

Branschexperterna som ska utse finalisterna och vinnarna i årets gala.

Nyhetsbrev

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

Arkiv

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Ny chef på Lyko

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Eleven, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

De nio utvalda

1

Butik för R.M. Williams

Här öppnar Bootskompaniet första butiken i Skandinavien för märket. Butikssortimentet rymmer även kläder.

Twilfit kampanjar med produkten i fokus

Mingel med systermärke - Weekly

Modeföretaget Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Han lämnar också Nelly

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Efter Göteborg väntar nu Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Modemässa satsar hållbart

Cos till Pitti Uomo

IC Group höjer resultatprognos

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

Bubble London läggs ned

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Han är Kronabys ansikte utåt

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131