Så blir H&M:s nya varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M group lanserar ett nytt varumärke tidigt 2018 som fått namnet /Nyden. Och det handlar inte om fysiska butiker.

H&M har tidigare meddelat avsikten att släppa fler varumärken och efter Arket som lanserades i höstas kommer nu /Nyden, som beskrivs som ett varumärke som vänder sig till så kallade millennials. Det avslöjar New York Magazines The Cut som publicerar en längre intervju med mannen bakom varumärket Oscar Olsson. Just snedstrecket  i inledningen på loggan indikerar att det handlar om begränsade samarbeten med olika kreatörer.

I artikeln med The Cut avslöjar Olsson även de två första samarbetskreatörerna, skådespelerskan Noomi Rapace och tatueraren Doctor Woo. Det handlar både om samarbeten tillsammans med välkända personer som personer kända inom en viss grupp eller mindre kultur. Distributionen av kollektionerna ska i huvudsak ske på nätet eller via olika tillfälliga pop up-butiker och ytor.

Namnet är en lek med orden ny och den och det nya varumärket handlar inte om snabbt mode. Basen för designutveckling av varumärket är Los Angeles där även designatlejé för & Other Stories finns.

Läs också: Skandia säljer i H&M

Oscar Olsson har enligt nättidningen The Cut arbetat för H&M sedan 2013, sedan i början av året som ansvarig för koncernens Innovation Lab.

Mer om: /Nyden | H&M group


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

"Skandinavien är en krävande marknad"

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

Från Fenix till Houdini

Hon är ny i Houdini Sportswears produktutvecklingsteam och kommer närmast från Fenix Outdoor.

Varumärkesintrång ett växande problem

Stockmann säger upp - och anställer

Guldbagge till dansk kostymör

Nyhetsbrev

Hon yogar för Stadium

Arkiv

Vitt, sammet och stickat

På söndagen öppnade så Fashion Week Stockholm och bjöd på visningar i både stora och mer intima format.

Hon lämnar modebranschen

Emma Ohlson blir vd i ny bransch.

Nu bildas ny modeorganisation

ASFB och SFC går samman. Emma Ohlson avgår som generalsekreterare för ASFB. Organisationen får nytt namn under våren.

Möblerar om i ledningsgruppen

Duo för Ellos

Skandia säljer i H&M

Här väntar jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

Jättebud i e-modehandeln

”Social hållbarhet är fokus”

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

JLL internrekryterar

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Välkomnar Postnords åtgärder

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Postnord höjer avgifterna

New Look mot ny ägare?

Modekedjor till Mölndal

Outnorth med ny majoritetsägare

Hon kan få EY-pris

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Dystert efter julen

Sparkar 5 000

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156