23948sdkhjf

RNB ökar digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 29 procent. Polarn O. Pyret har stärkts, Brothers och herrmodesatsningarna på nätet ökade försäljningen medan varuhusverksamheten går trögt, enligt rapporten för första kvartalet.

Nettoomsättningen för modekoncernen RNB, Retail and Brands, uppgick till 583 miljoner kronor (584) för årets första kvartal, september till november, i det brutna räkenskapåret.

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade under kvartalet med 0,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 40 miljoner kronor (46) och resultatet efter skatt uppgick till 45 miljoner kronor (58).  I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkas av högre marknadsföringskostnader. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 62 miljoner kronor (38). Det var ett händelserikt kvartal för modekoncernen som fotsättet att göra investeringar digitalt. Koncernens e-handelsförsäljning uppgick till 40 miljoner kronor under kvartalet vilket är en ökning med 29 procent mot föregående år.Under kvartalet förvärvades nätmodeaktören Frontmen.com och därtill inleddes samarbete med Boozt som blir exklusiv partner för Polarn O. Pyret som komplement till kedjans butiksverksamhet. 

För första gången särredovisas Man of a Kind vars försäljning under kvartalets uppgick till 3 miljoner kronor, vilket överstiger försäljningen under hela förra verksamhetsåret. Men satsningen kostar och koncern redovisar ett negativt rörelseresultat för kvartalet på -3 miljoner kronor nätmodestsningen. 

Polarn O. Pyret visar förbättrat resultat och rörelseresultatet uppgick till 34 miljoner för första kvartalet vilket var 4 miljoner kronor bättre än i fjol. Försäljningen under kvartalet ökade med 2,8 procent i jämförbara butiker i Sverige och den finska marknaden bidrar positivt medan utvecklingen i Norge betecknas som svag.

Brothers ökade försäljningen men redovisar ett  rörelseresultat på 7 miljoner vilket är 8 miljoner sämre än motsvarande kvartal föregående år. Ökad fokus läggs på e-handel och därtill väntar nya butiker. En butik öppnades för konceptet i Hallarna under kvartalet. För varuhusverksamheten var kvartalet trögare och försäljningen i jämförbara butiker minskade med 2,1 procent. Särskilt i Stockholm då koncernen i rapporten skyller minskade försäljning om 3,6 procent på bland annat byggkaos i innerstaden. 

Lina Söderqvist anställdes under kvartalet till nya vd för varuhusverksamheten  Departments & Stores och tillträder i april 2018.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18