RNB ökar digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 29 procent. Polarn O. Pyret har stärkts, Brothers och herrmodesatsningarna på nätet ökade försäljningen medan varuhusverksamheten går trögt, enligt rapporten för första kvartalet.

Nettoomsättningen för modekoncernen RNB, Retail and Brands, uppgick till 583 miljoner kronor (584) för årets första kvartal, september till november, i det brutna räkenskapåret.

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade under kvartalet med 0,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 40 miljoner kronor (46) och resultatet efter skatt uppgick till 45 miljoner kronor (58).  I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkas av högre marknadsföringskostnader. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 62 miljoner kronor (38). Det var ett händelserikt kvartal för modekoncernen som fotsättet att göra investeringar digitalt. Koncernens e-handelsförsäljning uppgick till 40 miljoner kronor under kvartalet vilket är en ökning med 29 procent mot föregående år.Under kvartalet förvärvades nätmodeaktören Frontmen.com och därtill inleddes samarbete med Boozt som blir exklusiv partner för Polarn O. Pyret som komplement till kedjans butiksverksamhet. 

För första gången särredovisas Man of a Kind vars försäljning under kvartalets uppgick till 3 miljoner kronor, vilket överstiger försäljningen under hela förra verksamhetsåret. Men satsningen kostar och koncern redovisar ett negativt rörelseresultat för kvartalet på -3 miljoner kronor nätmodestsningen. 

Polarn O. Pyret visar förbättrat resultat och rörelseresultatet uppgick till 34 miljoner för första kvartalet vilket var 4 miljoner kronor bättre än i fjol. Försäljningen under kvartalet ökade med 2,8 procent i jämförbara butiker i Sverige och den finska marknaden bidrar positivt medan utvecklingen i Norge betecknas som svag.

Brothers ökade försäljningen men redovisar ett  rörelseresultat på 7 miljoner vilket är 8 miljoner sämre än motsvarande kvartal föregående år. Ökad fokus läggs på e-handel och därtill väntar nya butiker. En butik öppnades för konceptet i Hallarna under kvartalet. För varuhusverksamheten var kvartalet trögare och försäljningen i jämförbara butiker minskade med 2,1 procent. Särskilt i Stockholm då koncernen i rapporten skyller minskade försäljning om 3,6 procent på bland annat byggkaos i innerstaden. 

Lina Söderqvist anställdes under kvartalet till nya vd för varuhusverksamheten  Departments & Stores och tillträder i april 2018.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

2.08