Försäljningsras för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ytterligare en modekedja tappar i försäljning till följd av nya konsumtionsbeteenden, tuff konkurrens och mild höst.

Kappahls nettoomsättning för första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 166 miljoner kronor (1 261) vilket var en försäljningsminskning om 7,5 procent. I jämförbara butiker minskade försäljning med 5,3 procent.

Rörelseresultatet landade på 90 miljoner kronor vilket var en minskning från 144 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Även brutto- och rörelsemarginalen försvagades till 64,6 procent (65,3) respektive 7,8 procent (11,4).

Resultatet efter skatt för årets första kvartal blev 77 miljoner kronor jämfört med samma kvartal i fjol då resultatet efter skatt uppgick till 107 miljoner kronor.

Någon omdelbar ljusning ser inte heller företaget och i rapporten skriver vd Danny Feltmann att ” Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende". 

Under den senaste tiden har kedjan satsat på att främja sömlös och integrera fysiska butiker och digital handel med tjänster Click&Collect, shop online in store och ny betaltjänst i butik från Klarna.

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 363 (368), 181 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland och 24 i Polen. 9 butiker har öppnats under kvartalet, varav 1 första fysisk Newbie-butik i Storbritannien kompletterad med e-handel för den brittiska marknaden. En butik har stängts i Sverige. Kedjan arbetar också med att uppgradera butiker och 12 butiker har byggts om.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.251