Försäljningsras för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ytterligare en modekedja tappar i försäljning till följd av nya konsumtionsbeteenden, tuff konkurrens och mild höst.

Kappahls nettoomsättning för första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 166 miljoner kronor (1 261) vilket var en försäljningsminskning om 7,5 procent. I jämförbara butiker minskade försäljning med 5,3 procent.

Rörelseresultatet landade på 90 miljoner kronor vilket var en minskning från 144 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Även brutto- och rörelsemarginalen försvagades till 64,6 procent (65,3) respektive 7,8 procent (11,4).

Resultatet efter skatt för årets första kvartal blev 77 miljoner kronor jämfört med samma kvartal i fjol då resultatet efter skatt uppgick till 107 miljoner kronor.

Någon omdelbar ljusning ser inte heller företaget och i rapporten skriver vd Danny Feltmann att ” Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende". 

Under den senaste tiden har kedjan satsat på att främja sömlös och integrera fysiska butiker och digital handel med tjänster Click&Collect, shop online in store och ny betaltjänst i butik från Klarna.

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 363 (368), 181 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland och 24 i Polen. 9 butiker har öppnats under kvartalet, varav 1 första fysisk Newbie-butik i Storbritannien kompletterad med e-handel för den brittiska marknaden. En butik har stängts i Sverige. Kedjan arbetar också med att uppgradera butiker och 12 butiker har byggts om.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167