23948sdkhjf

Försäljningsras för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ytterligare en modekedja tappar i försäljning till följd av nya konsumtionsbeteenden, tuff konkurrens och mild höst.

Kappahls nettoomsättning för första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 166 miljoner kronor (1 261) vilket var en försäljningsminskning om 7,5 procent. I jämförbara butiker minskade försäljning med 5,3 procent.

Rörelseresultatet landade på 90 miljoner kronor vilket var en minskning från 144 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Även brutto- och rörelsemarginalen försvagades till 64,6 procent (65,3) respektive 7,8 procent (11,4).

Resultatet efter skatt för årets första kvartal blev 77 miljoner kronor jämfört med samma kvartal i fjol då resultatet efter skatt uppgick till 107 miljoner kronor.

Någon omdelbar ljusning ser inte heller företaget och i rapporten skriver vd Danny Feltmann att ” Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende". 

Under den senaste tiden har kedjan satsat på att främja sömlös och integrera fysiska butiker och digital handel med tjänster Click&Collect, shop online in store och ny betaltjänst i butik från Klarna.

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 363 (368), 181 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland och 24 i Polen. 9 butiker har öppnats under kvartalet, varav 1 första fysisk Newbie-butik i Storbritannien kompletterad med e-handel för den brittiska marknaden. En butik har stängts i Sverige. Kedjan arbetar också med att uppgradera butiker och 12 butiker har byggts om.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129