Försäljningsras för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ytterligare en modekedja tappar i försäljning till följd av nya konsumtionsbeteenden, tuff konkurrens och mild höst.

Kappahls nettoomsättning för första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 166 miljoner kronor (1 261) vilket var en försäljningsminskning om 7,5 procent. I jämförbara butiker minskade försäljning med 5,3 procent.

Rörelseresultatet landade på 90 miljoner kronor vilket var en minskning från 144 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Även brutto- och rörelsemarginalen försvagades till 64,6 procent (65,3) respektive 7,8 procent (11,4).

Resultatet efter skatt för årets första kvartal blev 77 miljoner kronor jämfört med samma kvartal i fjol då resultatet efter skatt uppgick till 107 miljoner kronor.

Någon omdelbar ljusning ser inte heller företaget och i rapporten skriver vd Danny Feltmann att ” Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende". 

Under den senaste tiden har kedjan satsat på att främja sömlös och integrera fysiska butiker och digital handel med tjänster Click&Collect, shop online in store och ny betaltjänst i butik från Klarna.

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 363 (368), 181 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland och 24 i Polen. 9 butiker har öppnats under kvartalet, varav 1 första fysisk Newbie-butik i Storbritannien kompletterad med e-handel för den brittiska marknaden. En butik har stängts i Sverige. Kedjan arbetar också med att uppgradera butiker och 12 butiker har byggts om.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19