23948sdkhjf

Dr.Denim startar fond

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Först ut är ett samarbete med designern Louise Linderoth.

Dr.Denim startar fondkonceptet Backed by Dr.Denim. Syftet med fonden, som är en finansiell satsning, är att skapa underlag för kreativa samarbeten. Initiativet lanseras i samband med att modemärket lanserar nya loggan tidigt 2018.

3 euro per sålt plagg av Dr. Denims logokollektion, t-shirt, huvtröjor och accessoarer, avsätts till fonden som unga kreatörer ska kunna ansöka om stöd från. Genom projektet hoppas företaget kunna hitta sätt att tillsammans med dessa kreatörer kunna skapa förutsättningar för att sprida modeföretagets  vision om ett mer inkluderande samhälle.

Först ut är ett samarbete med Göteborgsbaserade designern Louise Linderoth, med examen från Textilhögskolan i Borås, och en konsumentanpassad byxa designad efter en sittande position istället för en stående. Byxan är inspirerad av designerns examenskollektion Have A Seat. Dr. Denim stöttar Louise Linderoth i mönsterkonstruktion och materialinköp och skapar den process och plattform nödvändig för en större produktion.

Designern väckte global uppmärksamhet för visningen under Fashion Week Stockholm där denimkollektion visades av rullstolsburna modeller.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Stilduo för MQ

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Nyhetsbrev

Prisas för sjal

Arkiv

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Prisökning på mode

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Han ska leda Whyred och Hope

Ägarna rekryterar vd från Axel Johnson. Habit har pratat med honom.

Herrmodemässa i siffror

Hööks i nya händer

Detaljhandelskoncern förvärvar hästsportkedjan.

Lululemon höjer prognos

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan. Bolaget har försatts i konkurs.

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Plus

Han bygger framtidens butik

Byredo, Avavav och Acne Studios – i tio år har arkitektbyrån Halleroed skapat butiker som kommunicerar varumärken hela vägen.

Omställning och kampanjer tynger VRG

Uniqlos ägare missar förväntningar

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Knaper jul för klädhandeln

Fler kan köpa Jotex

Butik för Ganni i London

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Efter Norrmalmstorg Florens

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139