23948sdkhjf

Utmanande kvartal för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stabilt för MQ men omställningsarbete påverkade Joy negativt under det första kvartalet. Verksamheten för MQ i Norge är nu helt avvecklad.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 429 miljoner kronor (433), en minskning med 1,0 procent under första kvartalet, september till november i det brutna räkenskapsåret.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,9 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (63,0). Rörelseresultatet uppgick till 36 miljoner kronor (42), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,3 procent (9,7). Periodens resultat uppgick till 27 miljoner kronor (32). Kassaflödet under perioden förbättrades -6 miljoner kronor (-10).

I rapporten skriver vd Christina Ståhl att hösten varit kampanjintensiv för hela modemarknaden och sett ur det perspektivet anser hon att kedjan stått sig väl även om försäljningen backade i MQ:s butiker. För Joy ökade försäljningen i kvartalet, i jämförbara butiker och totalt. Enligt rapporten utvecklades e-handeln väl för både kedjorna.

För MQ, med en nettoomsättning på 357 miljoner kronor(362), landade rörelseresultatet på 34 miljoner kronor (34) medan Joy-kedjans, med en nettoomsättning på 72 miljoner kronor (71), resultat minskade och uppgick till 2 miljoner kronor (8). Enligt rapporten påverkades resultatet negativt av det pågående  omställningsarbetet med butikskonverteringar och införandet av externa varumärken. Dock skriver bolaget att besökstrafiken ökade i butikerna.

MQ öppnade butiker i Hallarna i Halmstad och Drottninggatan södra i Stockholm och därtill byte butikerna i Kista och Visby läge och butiken i Vågen i Örebro har byggts om. En butik för Outlet by MQ har öppnat i Jägersro i Malmö.  Inom Joy har 13 butiker byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept och butiken i Uppsala har öppnat på ny adress efter att ha varit stängd under sex månader.

Under hösten har även den sista butiken för MQ i Norge stängt och verksamheten är avvecklad och därtill har arbetet med att bygga om Joy fortsatt. Totalt är 36 av kedjans 53 butiker nu uppgraderade.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nyhetsbrev

Nytt modeevent i Stockholm

Arkiv

Ivyrevel poppar upp i MoS

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.124