23948sdkhjf

Utmanande kvartal för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stabilt för MQ men omställningsarbete påverkade Joy negativt under det första kvartalet. Verksamheten för MQ i Norge är nu helt avvecklad.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 429 miljoner kronor (433), en minskning med 1,0 procent under första kvartalet, september till november i det brutna räkenskapsåret.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,9 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (63,0). Rörelseresultatet uppgick till 36 miljoner kronor (42), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,3 procent (9,7). Periodens resultat uppgick till 27 miljoner kronor (32). Kassaflödet under perioden förbättrades -6 miljoner kronor (-10).

I rapporten skriver vd Christina Ståhl att hösten varit kampanjintensiv för hela modemarknaden och sett ur det perspektivet anser hon att kedjan stått sig väl även om försäljningen backade i MQ:s butiker. För Joy ökade försäljningen i kvartalet, i jämförbara butiker och totalt. Enligt rapporten utvecklades e-handeln väl för både kedjorna.

För MQ, med en nettoomsättning på 357 miljoner kronor(362), landade rörelseresultatet på 34 miljoner kronor (34) medan Joy-kedjans, med en nettoomsättning på 72 miljoner kronor (71), resultat minskade och uppgick till 2 miljoner kronor (8). Enligt rapporten påverkades resultatet negativt av det pågående  omställningsarbetet med butikskonverteringar och införandet av externa varumärken. Dock skriver bolaget att besökstrafiken ökade i butikerna.

MQ öppnade butiker i Hallarna i Halmstad och Drottninggatan södra i Stockholm och därtill byte butikerna i Kista och Visby läge och butiken i Vågen i Örebro har byggts om. En butik för Outlet by MQ har öppnat i Jägersro i Malmö.  Inom Joy har 13 butiker byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept och butiken i Uppsala har öppnat på ny adress efter att ha varit stängd under sex månader.

Under hösten har även den sista butiken för MQ i Norge stängt och verksamheten är avvecklad och därtill har arbetet med att bygga om Joy fortsatt. Totalt är 36 av kedjans 53 butiker nu uppgraderade.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Hon ska guida till rätt klapp

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193