Utmanande kvartal för MQ

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stabilt för MQ men omställningsarbete påverkade Joy negativt under det första kvartalet. Verksamheten för MQ i Norge är nu helt avvecklad.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 429 miljoner kronor (433), en minskning med 1,0 procent under första kvartalet, september till november i det brutna räkenskapsåret.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1,9 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (63,0). Rörelseresultatet uppgick till 36 miljoner kronor (42), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,3 procent (9,7). Periodens resultat uppgick till 27 miljoner kronor (32). Kassaflödet under perioden förbättrades -6 miljoner kronor (-10).

I rapporten skriver vd Christina Ståhl att hösten varit kampanjintensiv för hela modemarknaden och sett ur det perspektivet anser hon att kedjan stått sig väl även om försäljningen backade i MQ:s butiker. För Joy ökade försäljningen i kvartalet, i jämförbara butiker och totalt. Enligt rapporten utvecklades e-handeln väl för både kedjorna.

För MQ, med en nettoomsättning på 357 miljoner kronor(362), landade rörelseresultatet på 34 miljoner kronor (34) medan Joy-kedjans, med en nettoomsättning på 72 miljoner kronor (71), resultat minskade och uppgick till 2 miljoner kronor (8). Enligt rapporten påverkades resultatet negativt av det pågående  omställningsarbetet med butikskonverteringar och införandet av externa varumärken. Dock skriver bolaget att besökstrafiken ökade i butikerna.

MQ öppnade butiker i Hallarna i Halmstad och Drottninggatan södra i Stockholm och därtill byte butikerna i Kista och Visby läge och butiken i Vågen i Örebro har byggts om. En butik för Outlet by MQ har öppnat i Jägersro i Malmö.  Inom Joy har 13 butiker byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept och butiken i Uppsala har öppnat på ny adress efter att ha varit stängd under sex månader.

Under hösten har även den sista butiken för MQ i Norge stängt och verksamheten är avvecklad och därtill har arbetet med att bygga om Joy fortsatt. Totalt är 36 av kedjans 53 butiker nu uppgraderade.

Mer om: Joy | MQ


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164