Kavat rekryterar och startar nytt dotterbolag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Skoföretaget rekryterar trio med kompetens från bland annat Lundhags, Naturkompaniet och Scorett. Därtill startas dotterbolag med kontor och showroom i Tyskland.

I början av 2018 startar Kavat dotterbolag i Tyskland med kontor och showroom i Düsseldorf. Nyligen öppnade det Kumlabaserade företaget en ny fabrik i Bosnien och Hercegovina.

Nu stärker bolaget dessutom upp på en rad nyckelfunktioner på huvudkontoret i Kumla. Till posten som ny marknadschef har Anders Blomster rekryerats. Han kommer närmast från Lundhags där han varit global marknadschef. Han har även ett förflutet från arbetet som marknadschef på nätbutiken Outnorth och på Naturkompaniet där han bland annat var med och startade kundklubb och kundmagasinet 365. Anders Blomster tillträder senast i mars.

I mars tillträder även Alexander Franssén som ny logistikchef. Han är civilekonom med industriell inriktning och kommer närmast från Saab Bofors Dynamics i Karlskoga, där han varit Strategic Sourcing Manager. Alexander Franssén får även sällskap inom logistik och produktion då Maria Hjerpe förstärkeravdelningen med ansvar för beställningar till varumärkets fabriker.  Maria Hjerpe har gedigen erfarenhet av skobranschen och har i fler än tio år jobbat med inköp hos Scorett och Nilson Group i Varberg. Hon kommer närmast från HTH Kök.

 Därtill får Johan Munters större ansvar för skoföretagets försäljning i Norden när marknaden konsolideras och förändras med färre men större kunder. Skoföretaget menar att det i grunden förändrar säljrollen till mer affärs- och kundutvecklande roll.

Skobolaget väntas omsätta 117 miljoner under innevarande år vilket är nytt rekord. Därmed faller även en bonus ut då ägarna ringmärkt att en procentandel av vinsten ska gå till personalen.

Det är också en del av Kavats filosofi om en sorts inneboende jämlikhet, med en personalbonus som utfaller då de når sina mål. Trots allt är Kavats framgång resultat av en kollektiv insats”, uppger skoföretaget i ett mejl till Habit.

Vidare tittar skoföretaget på distribution, genom externa distributörer, i Asien och Nordamerika som en del av tillväxtstrategin men det kommer ske under 2019 och 2020 då skofabriken firar 75 år. Nu ligger fortsatt fokus på befintliga marknader som är Norden, Tyskland, Österrike, Schweiz, Ryssland och Benelux.

 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Arkiv

Hon jobbar för Puma

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209