23948sdkhjf

Kavat rekryterar och startar nytt dotterbolag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Skoföretaget rekryterar trio med kompetens från bland annat Lundhags, Naturkompaniet och Scorett. Därtill startas dotterbolag med kontor och showroom i Tyskland.

I början av 2018 startar Kavat dotterbolag i Tyskland med kontor och showroom i Düsseldorf. Nyligen öppnade det Kumlabaserade företaget en ny fabrik i Bosnien och Hercegovina.

Nu stärker bolaget dessutom upp på en rad nyckelfunktioner på huvudkontoret i Kumla. Till posten som ny marknadschef har Anders Blomster rekryerats. Han kommer närmast från Lundhags där han varit global marknadschef. Han har även ett förflutet från arbetet som marknadschef på nätbutiken Outnorth och på Naturkompaniet där han bland annat var med och startade kundklubb och kundmagasinet 365. Anders Blomster tillträder senast i mars.

I mars tillträder även Alexander Franssén som ny logistikchef. Han är civilekonom med industriell inriktning och kommer närmast från Saab Bofors Dynamics i Karlskoga, där han varit Strategic Sourcing Manager. Alexander Franssén får även sällskap inom logistik och produktion då Maria Hjerpe förstärkeravdelningen med ansvar för beställningar till varumärkets fabriker.  Maria Hjerpe har gedigen erfarenhet av skobranschen och har i fler än tio år jobbat med inköp hos Scorett och Nilson Group i Varberg. Hon kommer närmast från HTH Kök.

 Därtill får Johan Munters större ansvar för skoföretagets försäljning i Norden när marknaden konsolideras och förändras med färre men större kunder. Skoföretaget menar att det i grunden förändrar säljrollen till mer affärs- och kundutvecklande roll.

Skobolaget väntas omsätta 117 miljoner under innevarande år vilket är nytt rekord. Därmed faller även en bonus ut då ägarna ringmärkt att en procentandel av vinsten ska gå till personalen.

Det är också en del av Kavats filosofi om en sorts inneboende jämlikhet, med en personalbonus som utfaller då de når sina mål. Trots allt är Kavats framgång resultat av en kollektiv insats”, uppger skoföretaget i ett mejl till Habit.

Vidare tittar skoföretaget på distribution, genom externa distributörer, i Asien och Nordamerika som en del av tillväxtstrategin men det kommer ske under 2019 och 2020 då skofabriken firar 75 år. Nu ligger fortsatt fokus på befintliga marknader som är Norden, Tyskland, Österrike, Schweiz, Ryssland och Benelux.

 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Arkiv

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155