Saint Tropez med nytt uttryck

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omprofilering och nedbantning av sortimentet står för dörren för IC Group-ägda märket under ledning av nya vd:n.

Saint Tropez gör om den visuella identiteten och presenterar en ny image som uppges handla om allt från ny logga till enligt företaget tydligare och attraktivare profil mot modeföretaget drygt 1 000 återförsäljare i Europa samt i de 40 egna butikerna.

Bland annat tas en tredjedel av produkterna bort och företaget lägger allt mer fokus på att öka försäljning också genom att hitta nya återförsäljare och shop-in-shop-koncept. Därtill satsar företaget på att bli mer flexibla i inköp bland annat när det gäller NOOS-kollektionerna.

- Vårt budskap hade blivit alltför irrelevant och opersonligt. Kvinnan som köper Saint Tropez kanske inte är en trendsättare, men hon är väl medveten om vad hon gillar och vi behöver tillgodose detta genom vår kommunikation med henne, säger Sofie Lindahl-Jessen, ny vd i en kommentar.

Sofie Lindahl-Jessen kommer från möbelvärlden och har under de två månader som gått sedan hon tillträdde tittat på omprofilering av märket. Hon uppges ha stark internationell bakgrund inom försäljning och marknadsföring och erfarenhet inom kundlojalitet och e-handel.

Märket grundades 1986 och ingår sedan 2002 i IC Group där även By Malene Birger, Peak Performance, Tiger of Sweden och Designers Remix, där koncernen har en majoritetspost, ingår.

Saint Tropez släpper sex kollektioner per år och därutöver två NOOS-kollektioner och tolv månatliga expresskollektioner.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Hon lämnar Ellos

Arkiv

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2