Saint Tropez med nytt uttryck

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omprofilering och nedbantning av sortimentet står för dörren för IC Group-ägda märket under ledning av nya vd:n.

Saint Tropez gör om den visuella identiteten och presenterar en ny image som uppges handla om allt från ny logga till enligt företaget tydligare och attraktivare profil mot modeföretaget drygt 1 000 återförsäljare i Europa samt i de 40 egna butikerna.

Bland annat tas en tredjedel av produkterna bort och företaget lägger allt mer fokus på att öka försäljning också genom att hitta nya återförsäljare och shop-in-shop-koncept. Därtill satsar företaget på att bli mer flexibla i inköp bland annat när det gäller NOOS-kollektionerna.

- Vårt budskap hade blivit alltför irrelevant och opersonligt. Kvinnan som köper Saint Tropez kanske inte är en trendsättare, men hon är väl medveten om vad hon gillar och vi behöver tillgodose detta genom vår kommunikation med henne, säger Sofie Lindahl-Jessen, ny vd i en kommentar.

Sofie Lindahl-Jessen kommer från möbelvärlden och har under de två månader som gått sedan hon tillträdde tittat på omprofilering av märket. Hon uppges ha stark internationell bakgrund inom försäljning och marknadsföring och erfarenhet inom kundlojalitet och e-handel.

Märket grundades 1986 och ingår sedan 2002 i IC Group där även By Malene Birger, Peak Performance, Tiger of Sweden och Designers Remix, där koncernen har en majoritetspost, ingår.

Saint Tropez släpper sex kollektioner per år och därutöver två NOOS-kollektioner och tolv månatliga expresskollektioner.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Zalando större än H&M

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Nyhetsbrev

Röda siffror för Intersport

Arkiv

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167