Försiktigare optimism

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

HUI Research prognos för den totala detaljhandeln för innevarande år revideras ned till 2,0 procent mätt i löpande priser. Även prognosen för 2018 skrivs ned till 2,5 procent på grunda av osäkerhet på marknaden som kan påverka kapitaltunga hembranscherna som bygghandeln, möbelhandeln och heminredningshandeln.

Anledningen till nedskrivningarna är att tillväxten, som under januari till oktober landade på 2,1 procent mätt i löpande priser, blev oväntat låg. Så även om köpkraften beskrivs som god så finns oro i form av tendenser till sjunkande bostadspriser, nytt amorteringskrav och höjda räntor.

För kommande år är HUI Research positiva och menar att grunden för konsumtion ser fortsatt ljus ut och handeln väntas utvecklas positivt även under 2018 men strukturomvandling och framförallt digitalisering förändrar spelplanen.

Det blir intressant att se konsekvenserna för de branscher som kommer in i en fas där all tillväxt sker på nätet. Närmast i tid gäller detta främst mode och sport. Den digitala omställningen pressar vinsterna i dessa branscher och ställer krav på en fortsatt snabb uppdatering av befintliga affärsmodeller för att kunna vara livskraftiga , säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

BNP förväntas växa med 2,8 procent under 2017 för att sedan växla ned något och växa med 2,5 procent under 2018.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154