23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tidig julhandel på nätet

Fram till decembers första fem dagar hade svenskarna handlat julklappar till ett värde av drygt 7 miljarder varav häften i e-handeln, enligt ännu en julhandelsrapport från Postnord.

Fram till 5 december hade av svenskarna köpt julklappar till ett sammanlagt värde av 7,2 miljarder kronor, varav 32 procent lagt 3,5 miljarder på inköp i e-handeln eller 1 600 per person, enligt en ny undersökning signerad Postnord om julhandeln i Norden.  

Därmed är svensken flitigast i Norden på att e-handla klapparna. Totalt har nordborna handlat för 24,4 miljarder fram till 5 december och hittills står e-handeln när det gäller julklappar för 10,3 miljarder och väntas totalt uppgå till 21,4 miljarder för årets julhandel.

– Vi har nu nått en punkt där e-handeln står för mer än hälften av julklappsinköpen fram till första veckan i december – det har aldrig tidigare hänt. Givetvis blir dagarna närmast julafton viktiga för den fysiska handeln, men det ska bli spännande att se vad e-handelns andel av de totala julklappsköpen landar på i år. Det känns som att julhandeln flyttar ut allt mer på nätet, och i år kommer det sannolikt bli större än någonsin, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Svenskarna spås handla julklappar på nätet för drygt 8 miljarder kronor i år.

Hittills är kläder och skor, som toppar listorna i samtliga fyra länderna, böcker och leksaker mest e-handlade varor. 30 procent av nordbornas inköp hittills har handlat om mode.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.191