Tidig julhandel på nätet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fram till decembers första fem dagar hade svenskarna handlat julklappar till ett värde av drygt 7 miljarder varav häften i e-handeln, enligt ännu en julhandelsrapport från Postnord.

Fram till 5 december hade av svenskarna köpt julklappar till ett sammanlagt värde av 7,2 miljarder kronor, varav 32 procent lagt 3,5 miljarder på inköp i e-handeln eller 1 600 per person, enligt en ny undersökning signerad Postnord om julhandeln i Norden.  

Därmed är svensken flitigast i Norden på att e-handla klapparna. Totalt har nordborna handlat för 24,4 miljarder fram till 5 december och hittills står e-handeln när det gäller julklappar för 10,3 miljarder och väntas totalt uppgå till 21,4 miljarder för årets julhandel.

– Vi har nu nått en punkt där e-handeln står för mer än hälften av julklappsinköpen fram till första veckan i december – det har aldrig tidigare hänt. Givetvis blir dagarna närmast julafton viktiga för den fysiska handeln, men det ska bli spännande att se vad e-handelns andel av de totala julklappsköpen landar på i år. Det känns som att julhandeln flyttar ut allt mer på nätet, och i år kommer det sannolikt bli större än någonsin, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Svenskarna spås handla julklappar på nätet för drygt 8 miljarder kronor i år.

Hittills är kläder och skor, som toppar listorna i samtliga fyra länderna, böcker och leksaker mest e-handlade varor. 30 procent av nordbornas inköp hittills har handlat om mode.

Mer om: Postnord


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129