23948sdkhjf

Så sålde Inditex

Den spanska modekoncernen har ökat försäljning och vinst under årets nio första månader.

Nettoomsättningen steg under räkenskapsårets första nio månader med 10 procent till 17,96 miljarder euro och i rapporten skriver bolaget att även den jämförbara försäljningen ökar starkt. 

Modekoncernen, där bland annat koncept som Zara, Massimo Dutti, Berschka och Pull and Bear, redovisar ett resultat efter skatt om 2,3 miljarder euro under perioden februari till oktober vilket var 6 procent högre än samma period i fjol.

Under räkenskapsåret första nio månader har koncernen öppnat butiker på 52 marknader. Antalet butiker uppgår till 7 504 stycken på 94 marknader. 

Även fjärde kvaratlet har startat positivt för koncernen och försäljningen i butiker och online ökade i lokala valutor med 13 procent under perioden 1 november till 11 december. 

Samtidigt fokuserar koncernen även fortsatt på e-handeln och i oktober lanserades nätförsäljning för Zara i Indien. 

I veckan kom rapporter från Bloomberg som bland andra Dagens Industri rapporterade om att Inditex nu väljer att stänga och sälja 16 butiker i Spanien och Portugal för att kunna skifta fokus till nätet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098