”Snarare fler än färre butiker”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I början av december förvärvades modekedjan Best of Brands. Habit har talat om köpet, flytt av huvudkontoret och framtiden med nya vd:n Henrik Hultman.

Sedan 1 december är Henrik Hultman vd och delägare  för Best of Brands med åtta butiker runt om i landet, nio när Fribergs på Asecs i Jönköping byter skylt i februari eller mars.

- Det var Stefan Alvarsson som frågade om jag var intresserad av att ta vd-rollen i bolaget. Jag gillar att vara i butik, följa verksamheten nära och möta kunderna men samtidigt ska det bli spännande att ha en mer operativ roll och vara med och utveckla bolaget framgent, säger Henrik Hultman till Habit. 

Nya ägaren av Best of Brands är OnePartnerGroup, och Reach for the stars-koncernen, med huvudägare Stefan Alvarsson. Förvärvet  gick igenom 1 december men redan  under hösten tog koncernen över driften av lager. Då flyttades funktioner för ekonomi, lager och marknad ned till Jönköping. Just nu pågår flytten av logistik och e-handelslösningen.

Kvar i Sickla i Stockholm finns i dag i princip inköpsfunktionen med fem anställda. Avsikten är att hela kontoret och därmed även  inköp ska flyttas ned till Jönköping som en logisk följd av att bolaget nu är baserat där.

- När det blir exakt är ännu inte bestämt och det tar tid  att avveckla ett kontor, inte minst då vi har med människor att göra och allt måste ske i rätt ordning. Det är dock en logisk följd av att vi har flyttat samtliga andra funktioner till Jönköping. Vi har redan flyttat e-handel och då behöver vi även ha en bra kundservice på plats för att allt ska fungera optimalt.

Henrik Hultman säger att e-handeln, modekedjan har haft webbutik sedan 2011,  utvecklas väldigt starkt med en ökning om närmare 100 procent jämfört med samma månad i fjol.

Nu ska ännu mer fokus läggas på att utveckla e-handeln. Den stora skillnaden mot tidigare är att webbutiken ska skötas som en separat butik med ett eget starkt lager. Då kan  leveranserna bli betydligt mer effektiva och framförallt snabbare enligt vd:n. Naturligtvis ska de fysiska butikerna integreras säger Henrik Hultman och även fortsatt ska webbutikskunderna få service som hjälp med e-handelsinköp och hämta, byta och lämna tillbaka  i butikerna.

De senaste fem åren har Henrik Hultman tillsammans med Ted Wideberg arbetat med Fribergs två butiker; en i Värnamo och en på Asecs i Jönköping. Därtill driver duon snart två butiker för Jeansbolaget, sedan tidigare har de en butik i Värnamo och öppnar snart en i Jönköping.

Butiken för Fribergs i Jönköping ska nu ingå i Best of Brands och byter därmed skylt. Något som Henrik Hultman siar kommer att bli verklighet först i februari. Han vill också understryka att det handlar om en inkråmsaffär av en butik och inte en fusion av ett bolag vilket han upplvera att flera missuppfattat affären som.

Förutom skyltbytet ska butiken fortsätta att se ut som den gör i dagsläget då det blir svårt att ändra en butik med olika corners och varumärkesytor, menar Henrik Hultman. 

På sikt ska dock butiken se ut som de övriga butikerna i kedjan, inte minst när enheten byter läge i centrumet som är under ombyggnation. I dag är ytan på drygt 250 kvadratmeter och den nya ytan blir på omkring 600 kvadratmeter. En optimal ytstorlek när det handlar om att driva multibrandbutik för herr och dam, menar nya vd:n.

Best of Brands öppnade butik  i köpcentrumet Atollen i centrala Jönköping i mars 2015 och den butiken ska även fortsatt finnas kvar.

- Jönköping är en tillräckligt stor stad för att vi ska kunna ha två butiker, så har det ju varit innan när vi drev Fribergs. Det som händer är möjligtvis att vi behöver skruva lite på sortimentet och se vilka varumärken vi ska erbjuda var. Det är ännu för tidigt att säga hur och om vi ska förändra något i på butikssortimentet. Det gäller även stort i alla butiker. Vi har en stomme av mellan tio och femton starka varumärken i butikerna och det är varumärken som självklart ska vara kvar, säger Henrik Hultman.

Några butiksstängningar är inte planerade utan tvärtom tror Henrik Hultman att det kan bli aktuellt med fler butiker. Han menar att det finns strategiska städer och platser där företaget ännu inte har butik men där det på sikt kan bli aktuellt.

Vad som däremot är aktuellt, likt för många andra aktörer i branschen, är att se över ytstorlek och krympa dem i vissa butiker. Även i dialogen med fastighetsägarna om eventuella framtida etableringar är det viktigt att diskutera ytor. Henrik Hultman säger att bolaget har en bra omsättning i dag men inte riktigt sett till antal kvadratmeter  och att det finns effektiviseringar att göra menar han.

 - Det är ett trevligt familjeföretag vi köpt med fina butiker på bra lägen. Vi vill ha kvar känslan i butikerna mot kunder och också mot leverantörerna när det kommer till inköp. Butikschefer och personalen i butikerna påverkas inte av att vi flyttar ett huvudkontor. Personalen kommer även fortsatt att vara involverad i hur butikerna och inköpen ska se ut och så måste det vara när man driver butikerna runt om i landet.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Modell för Ellos

Så ska Stayhard sälja mer denim

Nyhetsbrev

”Viktigt med praxis på området”

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Klädskapare fick hederspris

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218