Så ska Scotch & Soda stärkas i Norden

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget satsar på 20 nya butiker i Norden, nytt kontor i Stockholm och förvärv av befintliga butiker. Vd för det nordiska bolaget är en tidigare vd på Gant.

Scotch & Soda köper tillbaka de befintliga butikerna i Sverige och Norge. Totalt handlar det om fyra butiker; på Södra Larmgatan 9 och Lilla Nygatan 2 i Göteborg, i Mood på Regeringsgatan i Stockholm samt på Vestbyveien i Oslo.

Därtill öppnar modeföretaget nytt showroom i Stockholm och tar över ett befintligt showroom i Oslo.Tidigare har företaget förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike och Tyskland. 

Därmed ska den nordiska marknaden skötas från Stockholm under ledning av Tony Wester, vd för det nordiska bolaget, och som rekryterades till Scotch & Soda i augusti i år. Tony Wester har ett långt förflutet inom Gant där han arbetade på olika positioner mellan åren 2000 till 2015. 2008 till 2015 var han vd för modebolaget i Norden.

Efter Gant har han haft kortare sejourer på WeSC och under våren arbetade han som försäljningschef hos Indiska.

- Det är med glädje jag, tillsammans med teamet, antar utmaningen att fortsätta att bygga och vidareutveckla Scotch & Soda i norden. Med stärkt kontroll har vi också ökade möjligheter att vässa oss ytterligare och ännu snabbare anpassa oss efter de utmaningar handeln står inför. Det är en väldigt skjuts i varumärket globalt just nu och jag ser verkligen fram emot att dra nytta av det och kunna kapitalisera på den potential jag ser för bolaget på den nordiska marknaden, säger Tony Wester i en kommentar.

Det Amsterdambaserade modebolaget har 190 butiker och nära 8 000 återförsäljare, däribland varuhus och webbförsäljning, världen över. Tidigare har varumärket sålts av Sjöklint Agenturer.

Scotch & Soda siktar på ett 20-tal nya butiker i norden som främst ska etableras i storstäder. Därtill ska samarbete med de viktigaste återförsäljarna stärkas och fokus läggas på att utveckla e-handeln.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185