Så ska Scotch & Soda stärkas i Norden

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget satsar på 20 nya butiker i Norden, nytt kontor i Stockholm och förvärv av befintliga butiker. Vd för det nordiska bolaget är en tidigare vd på Gant.

Scotch & Soda köper tillbaka de befintliga butikerna i Sverige och Norge. Totalt handlar det om fyra butiker; på Södra Larmgatan 9 och Lilla Nygatan 2 i Göteborg, i Mood på Regeringsgatan i Stockholm samt på Vestbyveien i Oslo.

Därtill öppnar modeföretaget nytt showroom i Stockholm och tar över ett befintligt showroom i Oslo.Tidigare har företaget förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike och Tyskland. 

Därmed ska den nordiska marknaden skötas från Stockholm under ledning av Tony Wester, vd för det nordiska bolaget, och som rekryterades till Scotch & Soda i augusti i år. Tony Wester har ett långt förflutet inom Gant där han arbetade på olika positioner mellan åren 2000 till 2015. 2008 till 2015 var han vd för modebolaget i Norden.

Efter Gant har han haft kortare sejourer på WeSC och under våren arbetade han som försäljningschef hos Indiska.

- Det är med glädje jag, tillsammans med teamet, antar utmaningen att fortsätta att bygga och vidareutveckla Scotch & Soda i norden. Med stärkt kontroll har vi också ökade möjligheter att vässa oss ytterligare och ännu snabbare anpassa oss efter de utmaningar handeln står inför. Det är en väldigt skjuts i varumärket globalt just nu och jag ser verkligen fram emot att dra nytta av det och kunna kapitalisera på den potential jag ser för bolaget på den nordiska marknaden, säger Tony Wester i en kommentar.

Det Amsterdambaserade modebolaget har 190 butiker och nära 8 000 återförsäljare, däribland varuhus och webbförsäljning, världen över. Tidigare har varumärket sålts av Sjöklint Agenturer.

Scotch & Soda siktar på ett 20-tal nya butiker i norden som främst ska etableras i storstäder. Därtill ska samarbete med de viktigaste återförsäljarna stärkas och fokus läggas på att utveckla e-handeln.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199