23948sdkhjf

Jul i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Julhandeln minskar i betydelse i takt med att konsumtionen sprids ut mer under hela året, enligt Julrapporten från Svensk Handel.Dock väntas julhandeln slå rekord i år.

Handeln beräknas uppgå till 78,5 miljarder i december och julhandeln bidrar med en merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor i detaljhandeln vilket innebär 1 600 kronor extra per person i jul, enligt Julrapporten från Svensk Handel.

I rapporten konstaterar Svensk Handel att decemberhandeln fortfarande är viktig men att den minskar i betydelse i takt med att svenskarna handlar mer under övriga året än under julen. Klädhandeln får ett uppsving om 11,4 procent i julhandeln och motsvarande siffra för sport- och fritidshandeln är en ökning om 9,2 procent.

Mest betydelsefull är decemberhandeln för leksaks- guldsmeds- och bokhandeln.
Även om näthandeln ökar i betydelse inte minst för barnfamiljerna så handlar varannan kund i butiker på orten, 50 procent jämfört med 58 procent av de tillfrågade 2015.

Lite drygt var tredje person köper majoriteten av julklappar online och var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
. Konsumtionen av julmat och julklappar väntas ge statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor, enligt rapporten. 25,1 miljarder kronor väntas handeln generera i skatteintäkter under december.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Arkiv

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Trög utveckling för Åhléns modedel

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Datum för tre kommande CFW släppta

Lågprismodekedja i konkurs

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133