Jul i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Julhandeln minskar i betydelse i takt med att konsumtionen sprids ut mer under hela året, enligt Julrapporten från Svensk Handel.Dock väntas julhandeln slå rekord i år.

Handeln beräknas uppgå till 78,5 miljarder i december och julhandeln bidrar med en merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor i detaljhandeln vilket innebär 1 600 kronor extra per person i jul, enligt Julrapporten från Svensk Handel.

I rapporten konstaterar Svensk Handel att decemberhandeln fortfarande är viktig men att den minskar i betydelse i takt med att svenskarna handlar mer under övriga året än under julen. Klädhandeln får ett uppsving om 11,4 procent i julhandeln och motsvarande siffra för sport- och fritidshandeln är en ökning om 9,2 procent.

Mest betydelsefull är decemberhandeln för leksaks- guldsmeds- och bokhandeln.
Även om näthandeln ökar i betydelse inte minst för barnfamiljerna så handlar varannan kund i butiker på orten, 50 procent jämfört med 58 procent av de tillfrågade 2015.

Lite drygt var tredje person köper majoriteten av julklappar online och var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
. Konsumtionen av julmat och julklappar väntas ge statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor, enligt rapporten. 25,1 miljarder kronor väntas handeln generera i skatteintäkter under december.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta modekedjan Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan har ny försäljningschef.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Jobb & karriär
Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Nyhetsbrev

Tillfälligt för Isbjörn

Arkiv

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Helomvändning krävs för Lindex

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152