23948sdkhjf

Jul i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Julhandeln minskar i betydelse i takt med att konsumtionen sprids ut mer under hela året, enligt Julrapporten från Svensk Handel.Dock väntas julhandeln slå rekord i år.

Handeln beräknas uppgå till 78,5 miljarder i december och julhandeln bidrar med en merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor i detaljhandeln vilket innebär 1 600 kronor extra per person i jul, enligt Julrapporten från Svensk Handel.

I rapporten konstaterar Svensk Handel att decemberhandeln fortfarande är viktig men att den minskar i betydelse i takt med att svenskarna handlar mer under övriga året än under julen. Klädhandeln får ett uppsving om 11,4 procent i julhandeln och motsvarande siffra för sport- och fritidshandeln är en ökning om 9,2 procent.

Mest betydelsefull är decemberhandeln för leksaks- guldsmeds- och bokhandeln.
Även om näthandeln ökar i betydelse inte minst för barnfamiljerna så handlar varannan kund i butiker på orten, 50 procent jämfört med 58 procent av de tillfrågade 2015.

Lite drygt var tredje person köper majoriteten av julklappar online och var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
. Konsumtionen av julmat och julklappar väntas ge statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor, enligt rapporten. 25,1 miljarder kronor väntas handeln generera i skatteintäkter under december.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Asos vinstvarnar

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214