För stärkt kemikalielagstiftning i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Behov av ökade styrmedel, mer samarbeten och egen produktion om modebranschen ska kunna bli mer hållbar på allvar,enligt en ny avhandling vid Södertörns högskola.

Företag och inköpare av textilier har svårt att ta ansvar för hur riskfyllda kemikalier används längs med varukedjan även om många har goda intentioner, enligt en ny avhandling framtagen av miljöforskaren Natasja Börjeson vid Södertörns högskola.  I ”Toxic Textiles - towards responsibility in complex supply chains” undersöks vilka möjligheter, hinder och utmaningar textilsektorn möter i sitt arbete mot ökad hållbarhet.

I avhandlingen, som läggs fram i veckan,konstaterar Natasja Börjeson att den kemikalieintensiva mode- och textilbranschens globala produktion och att den oftast inte ägs av de inköpande företagen sätter käppar i hjulen för mer giftfria kläder och h ållbarare produktion.

Forskaren tycker att den svenska textilbranschens engagemang och arbete i miljö - och kemikaliefrågor har ökat det senaste decenniet och menar att branschen  ofta ligger före lagstiftningen men att  hållbarhetsmålen trots allt blir svåra att nå utan stark kemikalielagstiftning och egen produktion.

Många klädföretag i Sverige jobbar aktivt för att bli bättre. De utbildar sig i frågorna kring kemikalier i textil och det finns en samarbetskultur där flertalet miljöorganisationer, forskare och myndigheter samverkar med företag och offentlig förvaltning. Dessutom delas erfarenheter om hur de bäst ska kunna bemöta sina utmaningar ö ppet, f öretag pressar kemikalietillverkare att framställa nya ofarliga kemikalier samtidigt som de lobbar för en starkare lagstiftning. Och i vissa fall  får de gensvar. Men utan en stark kemikalielagstiftning i ryggen och utan att äga sin egen produktion är det ett sv å rt och tidskrävande arbete att genomföra, säger Natasja Börjeson i en kommentar. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175