För stärkt kemikalielagstiftning i modebranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Behov av ökade styrmedel, mer samarbeten och egen produktion om modebranschen ska kunna bli mer hållbar på allvar,enligt en ny avhandling vid Södertörns högskola.

Företag och inköpare av textilier har svårt att ta ansvar för hur riskfyllda kemikalier används längs med varukedjan även om många har goda intentioner, enligt en ny avhandling framtagen av miljöforskaren Natasja Börjeson vid Södertörns högskola.  I ”Toxic Textiles - towards responsibility in complex supply chains” undersöks vilka möjligheter, hinder och utmaningar textilsektorn möter i sitt arbete mot ökad hållbarhet.

I avhandlingen, som läggs fram i veckan,konstaterar Natasja Börjeson att den kemikalieintensiva mode- och textilbranschens globala produktion och att den oftast inte ägs av de inköpande företagen sätter käppar i hjulen för mer giftfria kläder och h ållbarare produktion.

Forskaren tycker att den svenska textilbranschens engagemang och arbete i miljö - och kemikaliefrågor har ökat det senaste decenniet och menar att branschen  ofta ligger före lagstiftningen men att  hållbarhetsmålen trots allt blir svåra att nå utan stark kemikalielagstiftning och egen produktion.

Många klädföretag i Sverige jobbar aktivt för att bli bättre. De utbildar sig i frågorna kring kemikalier i textil och det finns en samarbetskultur där flertalet miljöorganisationer, forskare och myndigheter samverkar med företag och offentlig förvaltning. Dessutom delas erfarenheter om hur de bäst ska kunna bemöta sina utmaningar ö ppet, f öretag pressar kemikalietillverkare att framställa nya ofarliga kemikalier samtidigt som de lobbar för en starkare lagstiftning. Och i vissa fall  får de gensvar. Men utan en stark kemikalielagstiftning i ryggen och utan att äga sin egen produktion är det ett sv å rt och tidskrävande arbete att genomföra, säger Natasja Börjeson i en kommentar. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154