23948sdkhjf

"Allt är förstört"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Göteborgsbaserade Elvine är ett av modeföretagen som drabbades av branden i centrala Stockholm i november.

Butiken på Jakobsbergsgatan 6 låg i den fastighet, Vildmannen 7, i hörnet Jakobsbergsgatan och Biblioteksgatan som eldhärjades natten till den 7 november.

- Det är otroligt sorgligt och vi blev i det närmaste chockade. Allt är förstört i butiken och kläderna är rökskadade och inte möjliga att sälja, säger Malin Kiriazidou, marknadschef på Elvine till Habit.

Hon berättar att butiken, som öppnade i september 2015, har varit en väldigt bra kanal för märket och att varumärkeskännedomen har ökat rejält under de två år som gått så att ha butik var en bra satsning för varumärket.

Men någon ny butik på Jakobsbergsgatan blir det inte för Elvine även om det skulle vara möjligt i framtiden. Dock utesluter inte modeföretaget möjligheten att arbeta med egna butiker.

- Det finns många sätt att arbeta med fysisk butiksmiljö och det behöver inte bara vara en egen butik i Stockholm. Det kan vara pop up-butiker, ytor som shop-in -shop hos våra befintliga kunder, mindre provrumslika butiker som bygger på omnikanaltänk och därtill finns möjligheter att skapa butiker tillsammans med andra varumärken som passar ihop med oss. Men allt det här kom väldigt abrupt på så vi är bara på tankestadiet ännu och måste sortera tankarna efter det som hände, säger Malin Kiriazidou.

Under hösten har Elvine haft pop up-ytor i några av MQ:s butiker och därtill har företaget haft ytor hos återförsäljare i Amsterdam samt tillfällig butik i Berlin. Malin Kiriazidou säger att gensvaret har varit väldigt bra och att framtida butikssatsningar inte heller bara handlar om Sverige.

- Läget i branschen är väldigt tufft för många av våra befintliga återförsäljare och kan vi som leverantör arbeta tillsammans för att stärka försäljningen så är det bara bra.

Vad som händer med plaggen i den av branden totalförstörda butiken vet inte Malin Kiriazidou ännu mer än att de inte går att sälja.

- Vi har lagt fram som önskemål att plaggen ska tvättas och sedan skänkas men ultimat måste vi hålla oss till vad försäkringsbolag och Skatteverket bestämmer. För oss skulle det dock kännas väldigt konstigt och inte vara förenligt med vårt hållbarhetstänk att bara förstöra kläder som skulle kunna gå att tvätta och sedan skänka, säger Malin Kiriazidou. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Asos vinstvarnar

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169