Barnas Hus satsar i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den norska butikskedjan Sverigesatsar med e-handel. Butiken i Nordby shoppingcenter byter namn. Ägarna gör även kläder under namnet Reflex.

Norska fackhandelskedjan Barnas Hus, med 25 butiker i Norge samt e-handeln, satsar på att bli Skandinaviens ledande fackhandelskedja inom barn och babyprodukter och öppnar e-handel för Sverige nästa år.

Därtill byter omprofileras butiken Gränsens Barn i Nordby shoppingscenter i Strömstad i samband med att e-handeln, barnenshus.se, drar igång under sommaren eller tidig höst. Satsningen i Sverige sker med en ny svensk organisation som arbetar från kontoren i Göteborg och Stockholm och bland andra Ulrika Magnusson är nyanställd sälj- och kategorichef.

- Med lokala anpassningar av både strategi, sortiment och inte minst kommunikation kommer vi se till att vi får en kundupplevelse samt erbjudande anpassad för den svenska marknaden. Efter nästan 25 år i branschen och flera år inom e-handel så vet jag vad den svenska konsumenten vill ha, nu får jag chansen att vara med att bygga upp det från grunden vilket känns oerhört spännande. Fokus blir kvalité i alla steg och ett bygga att varumärke som associeras med trygghet och kompetens, mot dagens och framtida föräldrar, säger Ulrika Magnusson i en kommentar.

I en del av satsningen kommer Barnas Hus även att etablera ett eget logistikcenter i Jönköping under 2018.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att företaget rensat rejält i verksamheten och att kassaflödet för 2017 är positivt. Med nya ägarna HTS Hans Torgsen och Sønn AS, som köpte majoriteten av aktierna för ett år sedan, satsar därför boalget att växa i Skandinavien. Kedjan försökte 2011 att etablera varumärket på den svenska marknaden.

- Efter ett par år med förlust har vi nu gjort både stora och små förändringar i Norge. Genom långsiktigt arbete har vi fått kontroll över vår verksamhet och har vuxit i en utmanande bransch de senaste åren. Vi är nu rustade för att göra en rejäl satsning på den svenska marknaden, för att växa och stärka vår position på den skandinaviska marknaden", säger Lasse Erik Moen, vd i BH Nordic AS.

Bolaget äger förutom butikskedjan Barnas Hus även klädmärket Reflex och butiken Gränsens Barn. Det norska kontoret ligger på Helsfyr i Oslo och bolaget BH Nordics har en förväntade omsättning för 2017 är 504 miljoner norska kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179