Barnas Hus satsar i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den norska butikskedjan Sverigesatsar med e-handel. Butiken i Nordby shoppingcenter byter namn. Ägarna gör även kläder under namnet Reflex.

Norska fackhandelskedjan Barnas Hus, med 25 butiker i Norge samt e-handeln, satsar på att bli Skandinaviens ledande fackhandelskedja inom barn och babyprodukter och öppnar e-handel för Sverige nästa år.

Därtill byter omprofileras butiken Gränsens Barn i Nordby shoppingscenter i Strömstad i samband med att e-handeln, barnenshus.se, drar igång under sommaren eller tidig höst. Satsningen i Sverige sker med en ny svensk organisation som arbetar från kontoren i Göteborg och Stockholm och bland andra Ulrika Magnusson är nyanställd sälj- och kategorichef.

- Med lokala anpassningar av både strategi, sortiment och inte minst kommunikation kommer vi se till att vi får en kundupplevelse samt erbjudande anpassad för den svenska marknaden. Efter nästan 25 år i branschen och flera år inom e-handel så vet jag vad den svenska konsumenten vill ha, nu får jag chansen att vara med att bygga upp det från grunden vilket känns oerhört spännande. Fokus blir kvalité i alla steg och ett bygga att varumärke som associeras med trygghet och kompetens, mot dagens och framtida föräldrar, säger Ulrika Magnusson i en kommentar.

I en del av satsningen kommer Barnas Hus även att etablera ett eget logistikcenter i Jönköping under 2018.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att företaget rensat rejält i verksamheten och att kassaflödet för 2017 är positivt. Med nya ägarna HTS Hans Torgsen och Sønn AS, som köpte majoriteten av aktierna för ett år sedan, satsar därför boalget att växa i Skandinavien. Kedjan försökte 2011 att etablera varumärket på den svenska marknaden.

- Efter ett par år med förlust har vi nu gjort både stora och små förändringar i Norge. Genom långsiktigt arbete har vi fått kontroll över vår verksamhet och har vuxit i en utmanande bransch de senaste åren. Vi är nu rustade för att göra en rejäl satsning på den svenska marknaden, för att växa och stärka vår position på den skandinaviska marknaden", säger Lasse Erik Moen, vd i BH Nordic AS.

Bolaget äger förutom butikskedjan Barnas Hus även klädmärket Reflex och butiken Gränsens Barn. Det norska kontoret ligger på Helsfyr i Oslo och bolaget BH Nordics har en förväntade omsättning för 2017 är 504 miljoner norska kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194