23948sdkhjf

Barnas Hus satsar i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den norska butikskedjan Sverigesatsar med e-handel. Butiken i Nordby shoppingcenter byter namn. Ägarna gör även kläder under namnet Reflex.

Norska fackhandelskedjan Barnas Hus, med 25 butiker i Norge samt e-handeln, satsar på att bli Skandinaviens ledande fackhandelskedja inom barn och babyprodukter och öppnar e-handel för Sverige nästa år.

Därtill byter omprofileras butiken Gränsens Barn i Nordby shoppingscenter i Strömstad i samband med att e-handeln, barnenshus.se, drar igång under sommaren eller tidig höst. Satsningen i Sverige sker med en ny svensk organisation som arbetar från kontoren i Göteborg och Stockholm och bland andra Ulrika Magnusson är nyanställd sälj- och kategorichef.

- Med lokala anpassningar av både strategi, sortiment och inte minst kommunikation kommer vi se till att vi får en kundupplevelse samt erbjudande anpassad för den svenska marknaden. Efter nästan 25 år i branschen och flera år inom e-handel så vet jag vad den svenska konsumenten vill ha, nu får jag chansen att vara med att bygga upp det från grunden vilket känns oerhört spännande. Fokus blir kvalité i alla steg och ett bygga att varumärke som associeras med trygghet och kompetens, mot dagens och framtida föräldrar, säger Ulrika Magnusson i en kommentar.

I en del av satsningen kommer Barnas Hus även att etablera ett eget logistikcenter i Jönköping under 2018.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att företaget rensat rejält i verksamheten och att kassaflödet för 2017 är positivt. Med nya ägarna HTS Hans Torgsen och Sønn AS, som köpte majoriteten av aktierna för ett år sedan, satsar därför boalget att växa i Skandinavien. Kedjan försökte 2011 att etablera varumärket på den svenska marknaden.

- Efter ett par år med förlust har vi nu gjort både stora och små förändringar i Norge. Genom långsiktigt arbete har vi fått kontroll över vår verksamhet och har vuxit i en utmanande bransch de senaste åren. Vi är nu rustade för att göra en rejäl satsning på den svenska marknaden, för att växa och stärka vår position på den skandinaviska marknaden", säger Lasse Erik Moen, vd i BH Nordic AS.

Bolaget äger förutom butikskedjan Barnas Hus även klädmärket Reflex och butiken Gränsens Barn. Det norska kontoret ligger på Helsfyr i Oslo och bolaget BH Nordics har en förväntade omsättning för 2017 är 504 miljoner norska kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171