Kläder i topp under Black Friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Häften av kunderna som handlade under fredagen gjorde samtliga inköp i e-handeln, enligt Postnord.

Svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor under Black Friday 24 november vilket är nytt rekord och en ökning med 46 procent eller 1,7 miljarder jämfört med i fjol, enligt en undersökning från Postnord gjord 25 till 27 november. Totalt spenderades 2 290 kronor per person och mest populärt var kläder, hemelektronik och skönhet och hälsa. Kläder stod för 41 procent av inköpen.

Postnord räknar med att var tredje svensk näthandlade och häften av dem som handlade under konsumtionsdagen handlade på nätet, 52 procent, medan 33 procent förlade inköpen till endast fysiska butiker.

Även om Black Friday ses som startskottet på julhandeln så framgår det i rapporten att kunderna ser dagen, som i mångt och mycket pågår under hela veckan, som ett reatillfälle och 58 procent av de tillfrågad konsumenterna handlade varor till sig själva medan 11 procent uppgav att det handlade om julklappar.

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen. I takt med att man förbereder sig allt mer inför Black Friday kommer man säkert att julhandla ännu mer i november, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157