Kläder i topp under Black Friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Häften av kunderna som handlade under fredagen gjorde samtliga inköp i e-handeln, enligt Postnord.

Svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor under Black Friday 24 november vilket är nytt rekord och en ökning med 46 procent eller 1,7 miljarder jämfört med i fjol, enligt en undersökning från Postnord gjord 25 till 27 november. Totalt spenderades 2 290 kronor per person och mest populärt var kläder, hemelektronik och skönhet och hälsa. Kläder stod för 41 procent av inköpen.

Postnord räknar med att var tredje svensk näthandlade och häften av dem som handlade under konsumtionsdagen handlade på nätet, 52 procent, medan 33 procent förlade inköpen till endast fysiska butiker.

Även om Black Friday ses som startskottet på julhandeln så framgår det i rapporten att kunderna ser dagen, som i mångt och mycket pågår under hela veckan, som ett reatillfälle och 58 procent av de tillfrågad konsumenterna handlade varor till sig själva medan 11 procent uppgav att det handlade om julklappar.

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen. I takt med att man förbereder sig allt mer inför Black Friday kommer man säkert att julhandla ännu mer i november, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156