Kläder i topp under Black Friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Häften av kunderna som handlade under fredagen gjorde samtliga inköp i e-handeln, enligt Postnord.

Svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor under Black Friday 24 november vilket är nytt rekord och en ökning med 46 procent eller 1,7 miljarder jämfört med i fjol, enligt en undersökning från Postnord gjord 25 till 27 november. Totalt spenderades 2 290 kronor per person och mest populärt var kläder, hemelektronik och skönhet och hälsa. Kläder stod för 41 procent av inköpen.

Postnord räknar med att var tredje svensk näthandlade och häften av dem som handlade under konsumtionsdagen handlade på nätet, 52 procent, medan 33 procent förlade inköpen till endast fysiska butiker.

Även om Black Friday ses som startskottet på julhandeln så framgår det i rapporten att kunderna ser dagen, som i mångt och mycket pågår under hela veckan, som ett reatillfälle och 58 procent av de tillfrågad konsumenterna handlade varor till sig själva medan 11 procent uppgav att det handlade om julklappar.

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen. I takt med att man förbereder sig allt mer inför Black Friday kommer man säkert att julhandla ännu mer i november, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Nyhetsbrev

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Arkiv

Dags att anmäla brott i butik

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Ny Sverigechef till H&M

Pitti Uomo byter representant

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Oförändrat i Footway Group

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Han ritar åt modemärke - Fler än fyra elefanter

Modemärket A Day`s March samarbetar med illustratören, formgivaren och konstnären Owe Gustafson.

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Salming stänger och öppnar

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Här öppnar Wagner

Gant tappar finanschef

Stayhard fortsätter designsamarbete

Presskontakterna plockar in nytt

Jobb & karriär
Han lämnar Kicks

Modekedja poddar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118