23948sdkhjf

Kläder i topp under Black Friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Häften av kunderna som handlade under fredagen gjorde samtliga inköp i e-handeln, enligt Postnord.

Svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor under Black Friday 24 november vilket är nytt rekord och en ökning med 46 procent eller 1,7 miljarder jämfört med i fjol, enligt en undersökning från Postnord gjord 25 till 27 november. Totalt spenderades 2 290 kronor per person och mest populärt var kläder, hemelektronik och skönhet och hälsa. Kläder stod för 41 procent av inköpen.

Postnord räknar med att var tredje svensk näthandlade och häften av dem som handlade under konsumtionsdagen handlade på nätet, 52 procent, medan 33 procent förlade inköpen till endast fysiska butiker.

Även om Black Friday ses som startskottet på julhandeln så framgår det i rapporten att kunderna ser dagen, som i mångt och mycket pågår under hela veckan, som ett reatillfälle och 58 procent av de tillfrågad konsumenterna handlade varor till sig själva medan 11 procent uppgav att det handlade om julklappar.

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen. I takt med att man förbereder sig allt mer inför Black Friday kommer man säkert att julhandla ännu mer i november, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131