23948sdkhjf

Kläder i topp under Black Friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Häften av kunderna som handlade under fredagen gjorde samtliga inköp i e-handeln, enligt Postnord.

Svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor under Black Friday 24 november vilket är nytt rekord och en ökning med 46 procent eller 1,7 miljarder jämfört med i fjol, enligt en undersökning från Postnord gjord 25 till 27 november. Totalt spenderades 2 290 kronor per person och mest populärt var kläder, hemelektronik och skönhet och hälsa. Kläder stod för 41 procent av inköpen.

Postnord räknar med att var tredje svensk näthandlade och häften av dem som handlade under konsumtionsdagen handlade på nätet, 52 procent, medan 33 procent förlade inköpen till endast fysiska butiker.

Även om Black Friday ses som startskottet på julhandeln så framgår det i rapporten att kunderna ser dagen, som i mångt och mycket pågår under hela veckan, som ett reatillfälle och 58 procent av de tillfrågad konsumenterna handlade varor till sig själva medan 11 procent uppgav att det handlade om julklappar.

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen. I takt med att man förbereder sig allt mer inför Black Friday kommer man säkert att julhandla ännu mer i november, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Nyhetsbrev

Julklappar för 23 miljarder

Arkiv
1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Zalando skrotar Bread & Butter

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176