23948sdkhjf

Ny vd till Stenströms

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Anders Bengtsson kliver av som vd för skjortföretaget efter 27 år.

Anders Bengtsson lämnar över vd-skapet till Fredrik Strandberg, som tillträder vid årsskiftet. Anders Bengtsson, som gick in som ägare i Stenströms Skjortfabrik 1990, kvarstår dock i bolaget och tar i stället över styrelseordförandeposten 1 januari 2018 efter Mikael Aru som fortsätter som ordinarie styrelseledamot och rådgivare.

– Jag har inte för avsikt att ändra ägandet i bolaget. Stenströms är ett familjeföretag och jag önskar kvarstå som aktiv ägare men i en ny roll, säger Anders Bengtsson till Habit.

Han lämnar vd-posten samtidigt som bolaget står inför en kraftig tillväxt. Målet är att dubbla omsättningen till en halv miljard kronor inom en femårsperiod. Tillväxten ska bland annat ske genom ökad export och etableringar på nya marknader samt en online-satsning. I september lanserade Stenströms en B2B-plattform för wholesalekunderna i Sverige och internationellt. Lanseringen följs av en egen e-handel som planeras under första kvartalet 2018.

– Det kommer att krävas mycket arbete och energi för att driva de här satsningarna framåt. Då känns det helt rätt att ta en mer rådgivande roll och vara ett stöd för ledningsgruppen, säger Anders Bengtsson.

Bolagets nya vd, Fredrik Strandberg, har rekryteras internt. Han har arbetat som Supply Chain Manager på Stenströms sedan 2013. Innan dess jobbade han under sju år på klädvarumärket Hansen & Jacob.

– Stenströms står inför flera spännande utmaningar, och vi känner oss väl rustade att möta framtiden. Det är också oerhört skönt att ha Anders fortsatt vid vår sida som arbetande styrelseordförande och mentor, säger han i en kommentar.

Läs mer om Stenströms i nummer 1 av Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122