Omsättningstapp för modebolag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverad omsättning men förbättrat om än negativt rörelseresultat för WeSC under tredje kvartalet.

Modebolagets nettoomsättning för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till  20,0 miljoner kronor (39,4). Bruttomarginalen uppgick till 33,6 procent (41,1). Rörelseresultatet för perioden landade på -6,9 miljoner kronor (-9,5).Resultat efter skatt uppgick till -7,3 miljoner kronor (-10,2) för perioden.

I rapporten förklarar modebolaget omsättningstappet och den lägre bruttomarginalen härrör till försäljningen av The Shirt Factory. ”Den övriga verksamheten är i linje med förväntningarna men hittills har nya försäljningskanaler inte kompenserat för avvecklingarna inom distributörsverksamheten” skriver bolaget i rapporten.

Bolaget har tecknat två nya licensavtal under kvartalet gällande underkläder och barnklädessortiment och fler licensavtal väntar. Därtill skriver bolaget att satsning sker på agenter istället för som tidigare distributörer och säljorganisationen har under perioden ingått agentavtal i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien.

”Den nya organisationen har arbetat med att gå från en distributörsdriven säljorganisation till att vara en mer återförsäljardriven organisation. Detta har medfört såväl försäljningstapp som ökade kostnader men ledningen har bedömt att detta varit nödvändigt för att klara en allt mer konkurrensutsatt marknadssituation. Försäljningen av förorder för vår/sommar 2018 ökade 20% för den nordamerikanska marknaden jämfört med föregående år och bruttomarginalen för kollektionen är generellt högre för alla marknader”, skriver vd Joseph Janus i rapporten.

Får årets första nio månader uppgick nettoomsättningen till 73,3 miljoner kronor (101,2). Bruttomarginalen uppgick till 37,7 procent (45,3). Rörelseresultatet uppgick till -28,7 miljoner kronor (-28,9). Resultat efter skatt uppgick till -35,5 miljoner kronor (-33,7).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182