Omsättningstapp för modebolag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Halverad omsättning men förbättrat om än negativt rörelseresultat för WeSC under tredje kvartalet.

Modebolagets nettoomsättning för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till  20,0 miljoner kronor (39,4). Bruttomarginalen uppgick till 33,6 procent (41,1). Rörelseresultatet för perioden landade på -6,9 miljoner kronor (-9,5).Resultat efter skatt uppgick till -7,3 miljoner kronor (-10,2) för perioden.

I rapporten förklarar modebolaget omsättningstappet och den lägre bruttomarginalen härrör till försäljningen av The Shirt Factory. ”Den övriga verksamheten är i linje med förväntningarna men hittills har nya försäljningskanaler inte kompenserat för avvecklingarna inom distributörsverksamheten” skriver bolaget i rapporten.

Bolaget har tecknat två nya licensavtal under kvartalet gällande underkläder och barnklädessortiment och fler licensavtal väntar. Därtill skriver bolaget att satsning sker på agenter istället för som tidigare distributörer och säljorganisationen har under perioden ingått agentavtal i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien.

”Den nya organisationen har arbetat med att gå från en distributörsdriven säljorganisation till att vara en mer återförsäljardriven organisation. Detta har medfört såväl försäljningstapp som ökade kostnader men ledningen har bedömt att detta varit nödvändigt för att klara en allt mer konkurrensutsatt marknadssituation. Försäljningen av förorder för vår/sommar 2018 ökade 20% för den nordamerikanska marknaden jämfört med föregående år och bruttomarginalen för kollektionen är generellt högre för alla marknader”, skriver vd Joseph Janus i rapporten.

Får årets första nio månader uppgick nettoomsättningen till 73,3 miljoner kronor (101,2). Bruttomarginalen uppgick till 37,7 procent (45,3). Rörelseresultatet uppgick till -28,7 miljoner kronor (-28,9). Resultat efter skatt uppgick till -35,5 miljoner kronor (-33,7).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131