Snickers forskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så kan arbetsskador minskas med smarta kläder.

Snickers deltar i forskningsprojekt delfinansierat av Vinnova, om smarta arbetskläder som ska kunna leda till sänka sjukskrivningstal.

Forskningsprojektet drog igång i våras och två prototyper av produkter testas nu i verkstadsindustrin; en handske och en t-shirt med sensorer som känner av ryggvinkeln och avger mätvärden som kan korrigera felaktig arbetsteknik.

Forskningsstudien följer på en Sifo-rapport som visar att sex av tio hantverkare upplever fysiska men eller smärtor till följd av sitt arbete. Av dessa upplever nästan hälften smärtor i axlar och nacke och var tredje har värk i händer.

Siffrorna visar tydligt behovet av att hitta smartare lösningar och nya arbetssätt. Vårt fokus har varit att förebygga arbetsrelaterade skador genom bättre arbetskläder för hantverkare. Vi arbetar löpande med att försöka väva samman teknik och IOT-lösningar med arbetskläder. Att kunna bidra och dela med oss av vår erfarenhet för andra yrkeskategorier känns självklart, säger Henry Lundberg, försäljnings- och utvecklingschef hos Snickers Workwear. 

Förutom Snickers deltar även Scania CV , Volvo Lastvagnar , Volvo Personvagnar , Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan i Gävle, Kungliga Tekniska Högskolan, Karolinska Institutet, Stiftelsen Fraunhofer-Chalmers centrum för industrimatematik, Swerea IVF, Feelgood Svenska och Avonova Hälsa.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151