H&M i blåsväder igen för klädbränning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen bränner kläder vid kommunala värmeverk även i Sverige. Det avslöjas i Svt:s program Uppdrag Granskning som samtidigt också lyfter fram att koncernen inte skänker plagg till välgörenhetsorganisationer.

Uppdrag Granskning avslöjade på onsdagen att H&M bränner tonvis med kläder på kommunala värmeverk även i Sverige och att omfattning är större än det som kom fram i samband med danska TV2:s avslöjande tidigare i höst.

H&M ska enligt programmet bränt nära 19 ton kläder vid ett värmeverk i Västerås. Varor kommer till värmeverket i en specialbyggd plomberad container och bränns som sekretessavfall.

Enligt företaget handlar det om kläder som har förstörts under transport och skadats av vatten och mögel eller plagg som innehåller höga halter kemikalier.

– Det är vårt ansvar gentemot våra kunder och det är också vår lagliga skyldighet att vi inte säljer produkter som kan vara skadliga i våra butiker. Från ett miljöperspektiv så vill ju vi självklart att våra produkter ska ha en så lång livslängd som möjligt, säger företagets tillförordnade miljöchef Cecilia Strömblad Brännsten till Uppdrag granskning.

Enligt företaget är förbränningen av kläder en del av företagets ”normala, globala rutin”

Därtill avslöjar programmet att koncernen inte skänker kläder till hjälporganisationer i den utsträckning företaget uppger på den egna hemsidan. De av tv-programmets redaktion kontaktade organisationerna uppger att de inte, trots att de nämns på H&M:s hemsida, fått kläder och att endast en Röda korset-butik i Stockholm och en i Örebro tagit emot kläder av koncernen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”

Driften av 17 butiker i Sverige tas över av det nederländska moderbolaget som nu startar lokal organisation för varumärket i Stockholm.

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Kompletterar med egna varumärken

Sportamore utökar lagerinvestering

Kedjor klara för Kongahälla

H&M svarar på kritik om löner

Nyhetsbrev

Fler outletbutiker för H&M

Arkiv

Överenskommelse nådd - WeSC flyttar designkontor

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Så blir MoS en bättre plats

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Ny vd för Åhléns Outlet

Jack & Jones lanserar barnmode

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Så ska Stayhard sälja mer denim

Här öppnar Deichmann igen

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191