23948sdkhjf

H&M i blåsväder igen för klädbränning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen bränner kläder vid kommunala värmeverk även i Sverige. Det avslöjas i Svt:s program Uppdrag Granskning som samtidigt också lyfter fram att koncernen inte skänker plagg till välgörenhetsorganisationer.

Uppdrag Granskning avslöjade på onsdagen att H&M bränner tonvis med kläder på kommunala värmeverk även i Sverige och att omfattning är större än det som kom fram i samband med danska TV2:s avslöjande tidigare i höst.

H&M ska enligt programmet bränt nära 19 ton kläder vid ett värmeverk i Västerås. Varor kommer till värmeverket i en specialbyggd plomberad container och bränns som sekretessavfall.

Enligt företaget handlar det om kläder som har förstörts under transport och skadats av vatten och mögel eller plagg som innehåller höga halter kemikalier.

– Det är vårt ansvar gentemot våra kunder och det är också vår lagliga skyldighet att vi inte säljer produkter som kan vara skadliga i våra butiker. Från ett miljöperspektiv så vill ju vi självklart att våra produkter ska ha en så lång livslängd som möjligt, säger företagets tillförordnade miljöchef Cecilia Strömblad Brännsten till Uppdrag granskning.

Enligt företaget är förbränningen av kläder en del av företagets ”normala, globala rutin”

Därtill avslöjar programmet att koncernen inte skänker kläder till hjälporganisationer i den utsträckning företaget uppger på den egna hemsidan. De av tv-programmets redaktion kontaktade organisationerna uppger att de inte, trots att de nämns på H&M:s hemsida, fått kläder och att endast en Röda korset-butik i Stockholm och en i Örebro tagit emot kläder av koncernen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Tvärstopp för Odd Molly

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Ska göra accessoarer åt WeSC

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133