H&M i blåsväder igen för klädbränning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen bränner kläder vid kommunala värmeverk även i Sverige. Det avslöjas i Svt:s program Uppdrag Granskning som samtidigt också lyfter fram att koncernen inte skänker plagg till välgörenhetsorganisationer.

Uppdrag Granskning avslöjade på onsdagen att H&M bränner tonvis med kläder på kommunala värmeverk även i Sverige och att omfattning är större än det som kom fram i samband med danska TV2:s avslöjande tidigare i höst.

H&M ska enligt programmet bränt nära 19 ton kläder vid ett värmeverk i Västerås. Varor kommer till värmeverket i en specialbyggd plomberad container och bränns som sekretessavfall.

Enligt företaget handlar det om kläder som har förstörts under transport och skadats av vatten och mögel eller plagg som innehåller höga halter kemikalier.

– Det är vårt ansvar gentemot våra kunder och det är också vår lagliga skyldighet att vi inte säljer produkter som kan vara skadliga i våra butiker. Från ett miljöperspektiv så vill ju vi självklart att våra produkter ska ha en så lång livslängd som möjligt, säger företagets tillförordnade miljöchef Cecilia Strömblad Brännsten till Uppdrag granskning.

Enligt företaget är förbränningen av kläder en del av företagets ”normala, globala rutin”

Därtill avslöjar programmet att koncernen inte skänker kläder till hjälporganisationer i den utsträckning företaget uppger på den egna hemsidan. De av tv-programmets redaktion kontaktade organisationerna uppger att de inte, trots att de nämns på H&M:s hemsida, fått kläder och att endast en Röda korset-butik i Stockholm och en i Örebro tagit emot kläder av koncernen.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så ska Scotch & Soda stärkas i Norden

Modebolaget satsar på 20 nya butiker i Norden, nytt kontor i Stockholm och förvärv av befintliga butiker. Vd för det nordiska bolaget är en tidigare vd på Gant.

Utomhus i Malmö

Malmö blir arena för outdoorbranschens internationella möte EOS nästa år.

Tommy Hilfiger väljer Milano

Efter Tommy Pier, Tommyland och Rock Circus väntar visning i Milano.

Lyko noteras

Jobb & karriär
Joseph Ribkoff med ny vd

Bitte Kai Rand till Agency V

De är nya i portföljen hos pr- och kommunikationsbyrån.

Nyhetsbrev

De visar i Köpenhamn

Modeveckan i månadsskiftet januari och februari innehåller fler än 25 visningar. Svenska Uniforms for the Dedicated finns i schemat.

Arkiv

Jul i modebranschen

Julhandeln minskar i betydelse i takt med att konsumtionen sprids ut mer under hela året, enligt Julrapporten från Svensk Handel.Dock väntas julhandeln slå rekord i år.

Egmont utökar i Outnorth

Butik för Schnayderman´s

Så ser skjortmärkets nya butik ut.

Plus

Stadium stärker omnitänket

Årets nätbutiker när kunderna väljer

Han går till Scandinavian Man

För stärkt kemikalielagstiftning i modebranschen

Plus

Åhléns laddar för trippelsälj

Intakt styrelse hos MQ

Bakhalt i modehandeln

Starka jämförelsetal tyngde modehandeln i november.

Bästa arbetsplatsen utsedd

Plus

Riggat för e-rusch

Kinesiskt mikroprismode väller in över gränserna och Black Friday och jul beräknas slå nya e-handelsrekord. Samtidigt kräver konsumenterna allt snabbare och mer flexibla leveranser. Gratis. Habit har kollat dagsläget i en stressad e-bransch.

Skräddat i fokus

Duo till Gina Tricot

Modekedjan rekryterar ny kreativ chef samt CRM-chef.

Utvecklingsfond stödjer textil arena

Nya ytor för Esprit

Nya under i Hansa

JBS Textile Group har öppnat butik i Malmö.

Risker för svensk handel vid brexit

Tillfälle för basker

Hon får hållbarhetsansvar

Från Bukowskis till Pantbanken

Han lämnar MQ

Gardeur i nya händer

Trögt för Bianco

Zalando i investeringstagen

Exklusiva smycken till NK och The Ritz

E-handelsföretag tar in 10 miljoner

Tillfälligt för Nygårdsanna

Bekräftar: Lyko börsnoteras

Sänd till en kollega

0.117