Qliro Group avyttrar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernen säljer Gymgrossisten till Orkla för att fokusera på CDON, Nelly och Qliro Financial Services.

Qliro Group säljer dotterbolaget Health and Sports Nutrition Group,HSNG, till Orkla. Dotterbolaget värderas i försäljningen till 360 miljoner kronor, på kassa- och skuldfri basis och med normaliserat rörelsekapital.

Köpet väntas gå igenom under första kvartalet 2018. HSNG ska kvarstå som samarbetspartner till Qliro Financial Services och CDON Marketplace efter transaktionen. 

I HSNG ingår Gymgrossisten.com, Fitnesstukku.fi i Finland, Bodystore.dk, Gymsector.com, Bodystore.com, Milebreaker.com samt grossistverksamhet genom Fitness Market Nordic. Tillsammans registrerade internetbutikerna 23,6 miljoner besök och tog emot 1.2 miljoner order under 2016.

Gymgrossisten har även fysiska butiker via franchise.

– Genom försäljningen av HSNG har Qliro Group nu uppnått den struktur vi såg framför oss när vi reviderade vår strategi i januari. Övergången till online sker snabbare än någonsin tidigare och våra tre kärnverksamheter, CDON Marketplace, Nelly samt Qliro Financial Services, har starka positioner för att dra nytta av detta. Vi kan nu fullt ut fokusera på och investera i våra kärnverksamheter, inklusive att expandera Qliro Financial Services, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group.

HSNG grundades 1996 och förvärvades av Qliro Group  2008. Sedan förvärvet har dotternbolaget vuxit från en omsättning om cirka 110 miljoner kronor till nästan 800 miljoner kronor under de senaste tolv månaderna fram till 30 september 2017.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149