H&M får inte plagiera Adidas

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Det konceptet tillhör Adidas. I 20 år har H&M kämpat för rätten att få använda flera parallella ränder på sina sportkläder. Det vill inte den tyska sportjätten Adidas som hårdnackat hävdar att de har patent på det konceptet.

Nu har EG-domstolen beslutat att det är endast Adidas som får använda parallella streck på sportkläder.

Den långvariga striden började redan 1997 där H&M designade en sportkollektion med två ränder. Redan då ansågs det strida mot Adidas registrerade varumärke.
Läs också: H&M i förändringsfas – gör om i ledningen


För Adidas var domen är inte tillräcklig och sedan dess har tyskarna krävt H&M på en skriftlig försäkran om att de inte ska göra fler liknande kollektioner.
Läs också: H&M faller på börsen

Vid Haagtribunalen har H&M vädjat att den gamla domen bör återkallas med hänvisning till skillnader i rändernas bredd och färg. Det valde nu domstolen att bortse från och istället slå fast att H&M måste hålla sig inom den tidigare domens ramar och inte korsa den magiska gränsen igen.

Adidas har tidigare tillämpat sina rättigheter i strid mot bland annat C&A och Marca Mode.

Mer om: Adidas | C&A | H&M | Marca Mode


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så ska Scotch & Soda stärkas i Norden

Modebolaget satsar på 20 nya butiker i Norden, nytt kontor i Stockholm och förvärv av befintliga butiker. Vd för det nordiska bolaget är en tidigare vd på Gant.

Utomhus i Malmö

Malmö blir arena för outdoorbranschens internationella möte EOS nästa år.

Lyko noteras

Tommy Hilfiger väljer Milano

Efter Tommy Pier, Tommyland och Rock Circus väntar visning i Milano.

Jobb & karriär
Joseph Ribkoff med ny vd

Bitte Kai Rand till Agency V

De är nya i portföljen hos pr- och kommunikationsbyrån.

Nyhetsbrev

De visar i Köpenhamn

Modeveckan i månadsskiftet januari och februari innehåller fler än 25 visningar. Svenska Uniforms for the Dedicated finns i schemat.

Arkiv

Jul i modebranschen

Julhandeln minskar i betydelse i takt med att konsumtionen sprids ut mer under hela året, enligt Julrapporten från Svensk Handel.Dock väntas julhandeln slå rekord i år.

Egmont utökar i Outnorth

Butik för Schnayderman´s

Så ser skjortmärkets nya butik ut.

Plus

Stadium stärker omnitänket

Årets nätbutiker när kunderna väljer

Han går till Scandinavian Man

För stärkt kemikalielagstiftning i modebranschen

Plus

Åhléns laddar för trippelsälj

Intakt styrelse hos MQ

Bakhalt i modehandeln

Starka jämförelsetal tyngde modehandeln i november.

Bästa arbetsplatsen utsedd

Plus

Riggat för e-rusch

Kinesiskt mikroprismode väller in över gränserna och Black Friday och jul beräknas slå nya e-handelsrekord. Samtidigt kräver konsumenterna allt snabbare och mer flexibla leveranser. Gratis. Habit har kollat dagsläget i en stressad e-bransch.

Skräddat i fokus

Duo till Gina Tricot

Modekedjan rekryterar ny kreativ chef samt CRM-chef.

Utvecklingsfond stödjer textil arena

Nya ytor för Esprit

Nya under i Hansa

JBS Textile Group har öppnat butik i Malmö.

Risker för svensk handel vid brexit

Tillfälle för basker

Hon får hållbarhetsansvar

Från Bukowskis till Pantbanken

Han lämnar MQ

Gardeur i nya händer

Trögt för Bianco

Zalando i investeringstagen

Exklusiva smycken till NK och The Ritz

E-handelsföretag tar in 10 miljoner

Tillfälligt för Nygårdsanna

Bekräftar: Lyko börsnoteras

Sänd till en kollega

0.146