H&M får inte plagiera Adidas

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Det konceptet tillhör Adidas. I 20 år har H&M kämpat för rätten att få använda flera parallella ränder på sina sportkläder. Det vill inte den tyska sportjätten Adidas som hårdnackat hävdar att de har patent på det konceptet.

Nu har EG-domstolen beslutat att det är endast Adidas som får använda parallella streck på sportkläder.

Läs också: Love Stories i svenskt samarbete

Den långvariga striden började redan 1997 där H&M designade en sportkollektion med två ränder. Redan då ansågs det strida mot Adidas registrerade varumärke.

För Adidas var domen är inte tillräcklig och sedan dess har tyskarna krävt H&M på en skriftlig försäkran om att de inte ska göra fler liknande kollektioner.
Vid Haagtribunalen har H&M vädjat att den gamla domen bör återkallas med hänvisning till skillnader i rändernas bredd och färg. Det valde nu domstolen att bortse från och istället slå fast att H&M måste hålla sig inom den tidigare domens ramar och inte korsa den magiska gränsen igen.

Adidas har tidigare tillämpat sina rättigheter i strid mot bland annat C&A och Marca Mode.

Mer om: Adidas | C&A | H&M | Marca Mode


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159