H&M får inte plagiera Adidas

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Det konceptet tillhör Adidas. I 20 år har H&M kämpat för rätten att få använda flera parallella ränder på sina sportkläder. Det vill inte den tyska sportjätten Adidas som hårdnackat hävdar att de har patent på det konceptet.

Nu har EG-domstolen beslutat att det är endast Adidas som får använda parallella streck på sportkläder.

Den långvariga striden började redan 1997 där H&M designade en sportkollektion med två ränder. Redan då ansågs det strida mot Adidas registrerade varumärke.
Läs också: Arket till flygplats


För Adidas var domen är inte tillräcklig och sedan dess har tyskarna krävt H&M på en skriftlig försäkran om att de inte ska göra fler liknande kollektioner.
Läs också: H&M behåller utdelning

Vid Haagtribunalen har H&M vädjat att den gamla domen bör återkallas med hänvisning till skillnader i rändernas bredd och färg. Det valde nu domstolen att bortse från och istället slå fast att H&M måste hålla sig inom den tidigare domens ramar och inte korsa den magiska gränsen igen.

Adidas har tidigare tillämpat sina rättigheter i strid mot bland annat C&A och Marca Mode.

Mer om: Adidas | C&A | H&M | Marca Mode


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Modell för Ellos

Så ska Stayhard sälja mer denim

Nyhetsbrev

”Viktigt med praxis på området”

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Klädskapare fick hederspris

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211