23948sdkhjf

H&M får inte plagiera Adidas

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Det konceptet tillhör Adidas. I 20 år har H&M kämpat för rätten att få använda flera parallella ränder på sina sportkläder. Det vill inte den tyska sportjätten Adidas som hårdnackat hävdar att de har patent på det konceptet.

Nu har EG-domstolen beslutat att det är endast Adidas som får använda parallella streck på sportkläder.

Läs också: Nytt H&M-koncept även till Sverige

Den långvariga striden började redan 1997 där H&M designade en sportkollektion med två ränder. Redan då ansågs det strida mot Adidas registrerade varumärke.

För Adidas var domen är inte tillräcklig och sedan dess har tyskarna krävt H&M på en skriftlig försäkran om att de inte ska göra fler liknande kollektioner.
Vid Haagtribunalen har H&M vädjat att den gamla domen bör återkallas med hänvisning till skillnader i rändernas bredd och färg. Det valde nu domstolen att bortse från och istället slå fast att H&M måste hålla sig inom den tidigare domens ramar och inte korsa den magiska gränsen igen.

Adidas har tidigare tillämpat sina rättigheter i strid mot bland annat C&A och Marca Mode.

Mer om: Adidas | C&A | H&M | Marca Mode
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar i österled

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Arkiv

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Så sålde Inditex

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Skandinaviskt under ett tak

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Noa Noas vd lämnar

Nya i Gallerian

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.216