23948sdkhjf

H&M får inte plagiera Adidas

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Det konceptet tillhör Adidas. I 20 år har H&M kämpat för rätten att få använda flera parallella ränder på sina sportkläder. Det vill inte den tyska sportjätten Adidas som hårdnackat hävdar att de har patent på det konceptet.

Nu har EG-domstolen beslutat att det är endast Adidas som får använda parallella streck på sportkläder.

Läs också: Här bygger H&M om och ut

Den långvariga striden började redan 1997 där H&M designade en sportkollektion med två ränder. Redan då ansågs det strida mot Adidas registrerade varumärke.

För Adidas var domen är inte tillräcklig och sedan dess har tyskarna krävt H&M på en skriftlig försäkran om att de inte ska göra fler liknande kollektioner.
Vid Haagtribunalen har H&M vädjat att den gamla domen bör återkallas med hänvisning till skillnader i rändernas bredd och färg. Det valde nu domstolen att bortse från och istället slå fast att H&M måste hålla sig inom den tidigare domens ramar och inte korsa den magiska gränsen igen.

Adidas har tidigare tillämpat sina rättigheter i strid mot bland annat C&A och Marca Mode.

Mer om: Adidas | C&A | H&M | Marca Mode
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.931