23948sdkhjf

Trögt kvartal för IC Group

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Danska modekoncernen IC Groups omsättning för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/18 uppgick till 810 miljoner danska kronor vilket var ett tapp från 851 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. Det är ett omsättningstapp om 4,8 procent eller 4,4 procent i lokala valutor.

Omsättningen sjönk under kvartalet  primärt i återförsäljarleden medan de egna butikerna enligt rapporten utvecklades väl med ökad försäljningen i jämförbara butiker.

Rörelseresultatet förbättrades med 5 miljoner till 140 miljoner danska kronor med en förbättrad rörelsemarginal på 17,3 procent jämfört med  15,9 procent för första kvartalet i fjol.

Under kvartalet uppgick Peak Performance omsättning till 346 miljoner danska kronor(348). Tiger of Sweden tappade rejält i försäljning från 289 miljoner danska kronor till 266 miljoner danska kronor och i rapporten skriver bolaget att försäljningen och efterfrågan minskar primärt i återförsäljarleden. Koncernen förväntar sig lägre försäljning för Tiger of Sweden under räkenskapsåret.

Även By Malene Birger tappade försäljningen i kvartalet och minskningen uppgår till 3 procent. Även de andra varumärkena i portföljen tappar i försäljningen under kvartalet.

Även om koncernen förväntar sig tillväxt i Peak Performance så kvarstår det tidigare kommunicerade planerna att eventuellt avyttra varumärket.

5 oktober öppnade IC Group ut för att se över ägandeförhållandena för Peak Performance och undersöker nu möjligheterna huruvida bolaget  helt eller delvis ska avyttra märket.

I kvartalsrapporten skriver bolaget att processen är i gång men att inga fler kommentarer ges då allt fortfarande är i ett tidigt stadium.

Investmentbank Rothschild & Co bistår koncernen i processen. I rapporten skriver styrelseordföranden Peter Thorsen att varumärket utvecklats väl med ny affärsmodell, stärkta kollektioner och förbättrat resultat och att varumärket nu är bättre rustat för internationell expansion. En expansion som helt- eller delvis eventuellt ska ledas av ett annat bolag än IC Group.

 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Arkiv

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172