Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Lady Gaga höjde modeföretagets pr-värde under det senaste kvartalet.

Kvartalet 1 juli till 30 september ökade koncernens omsättning med 14,3 procent till nästan 206 miljoner kronor. Det är enligt bolaget själv den bästa omsättningen någonsin under ett enskilt kvartal. 

Bakom utvecklingen ligger dels köpet av bolagets tidigare distributörer i Benelux, men också en framgångsrik reklamkampanj. Klädmärket väckte stor uppmärksamhet internationellt tack vare en lyckad lansering av deras tenniskollektion som är inspirerad av Björn Borg filmen. 

– Under två veckor i augusti skapade vi det hittills högst uppmätta PR-värdet för varumärket som generats av en kampanj. Tenniskollektionen Signature och modevisningen fick stor upp­märksamhet, bland annat i tidningen Vogue. Efter kampanjen valde sångerskan Lady Gaga att köra ett yogapass iförd våra Clara High Waist Tights och vår Björn Borg Solid Triangle Bra, förevigat på hennes Instagram med över 26 miljoner följare, säger vd Henrik Bunge i en kommentar. 

Under perioden uppgick bruttovinstmarginalen till 56,3 procent medan resultatet efter skatt landade på 24,6 miljoner kronor, jämfört med tidigare 24,7 miljoner. 

Mer om:Björn Borg


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.434