23948sdkhjf

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Lady Gaga höjde modeföretagets pr-värde under det senaste kvartalet.

Kvartalet 1 juli till 30 september ökade koncernens omsättning med 14,3 procent till nästan 206 miljoner kronor. Det är enligt bolaget själv den bästa omsättningen någonsin under ett enskilt kvartal. 

Bakom utvecklingen ligger dels köpet av bolagets tidigare distributörer i Benelux, men också en framgångsrik reklamkampanj. Klädmärket väckte stor uppmärksamhet internationellt tack vare en lyckad lansering av deras tenniskollektion som är inspirerad av Björn Borg filmen. 

– Under två veckor i augusti skapade vi det hittills högst uppmätta PR-värdet för varumärket som generats av en kampanj. Tenniskollektionen Signature och modevisningen fick stor upp­märksamhet, bland annat i tidningen Vogue. Efter kampanjen valde sångerskan Lady Gaga att köra ett yogapass iförd våra Clara High Waist Tights och vår Björn Borg Solid Triangle Bra, förevigat på hennes Instagram med över 26 miljoner följare, säger vd Henrik Bunge i en kommentar. 

Under perioden uppgick bruttovinstmarginalen till 56,3 procent medan resultatet efter skatt landade på 24,6 miljoner kronor, jämfört med tidigare 24,7 miljoner. 

Mer om:Björn Borg
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

The Kooples mot ny ägare?

Prisad modebutik öppnar webbutik

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175