Han ska leda ny sportjätte

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Teams Sportias ägare finländska SGN Group blir genom nytt förvärv till 100 procent ägare av Sportringen och bildar en ny sportdivision, SGN Sport, som omfattar drygt 300 butiker i Sverige. Sedan tidigare äger det finländska företaget 50 procent av Sportringen.  Säljare av de resterande 50 procenten är Sportringens styrelseledamöter Sandro Arcari, Krister Jonsson och Hans Hedefur och trion kvarstår i ledning och tar även plats i Team Sportias styrelse.

Omsättningen i sportgruppen uppgår till 4,3 miljarder 2016. Ny divisionschef och vd för SGN Sport blir Claes Meldgaard som även kvarstår som vd för Team Sportia. I vår tar dock Sportringens vd Lars Palmgren över vd-posten för Team Sportia AB.

Sportringen och Team Sportia ska drivas som två separata koncept. 

Synergieffekter finns bland annat i gemensamma mässor, leverantörsutveckling och en samlad kostnadseffektiv overhead. Ambitionen är att slå ihop organisationerna och ha ett nytt gemensamt kontor under 2018 för de olika koncepten, säger SGN Sports vd och divisionschef Claes Meldgaard.

Team Sportias butiker är helt franchisedrivna i dag. Nu ska e-handelserbjudandet utvecklas och därtill satsar kedjan på att bygga ett nytt butikskoncept för cykel under 2018.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Nyputsat hos GSL

Nyhetsbrev

Helomvändning krävs för Lindex

Arkiv

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Lyko till Finland

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Bergans med butik

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Ökning för köpcentrumjätte

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225