Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Framtidsförväntningar vände nedåt i november och är svagare än under samma period i fjol.

Enligt Handelsbarometern från Svensk Handel är handlarna ovanligt pessimistiska. Framtidsindikatorn sjönk med 4,4 enheter till 97,5.

– Det är det oroande att framtidstron i handeln minskar mitt i upptakten till detaljhandelns stora försäljningsfinal. När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Framtidstron minskar i både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln. Bland dagligvaruhandlarna har indexet sjunkit med 4,7 enheter till 99,9 och i sällanköpshandeln med 4 enheter till 95,3. 

– Handeln står inför en stor digital omställning som innebär en allt tuffare internationell konkurrens för svenska butiker. Handlaren konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, utan även med globala e-handelsföretag. Digitaliseringen ger samtidigt handlaren enorma möjligheter att nå ut till nya kundgrupper, säger Karin Johansson.

Läs också: Digitalt skifte pressar handlarna

Förväntningarna för den egna butiken gick däremot åt andra hållet. Där ökade indikatorn med 0,3 enheter till 104,5.  

Handelsbarometern baseras på en panel med 200 butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Ett index över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och ett index under 100 innebär istället negativa förväntningar.

Mer om:Svensk Handel


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Nyputsat hos GSL

Nyhetsbrev

Helomvändning krävs för Lindex

Arkiv

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Lyko till Finland

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Bergans med butik

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Ökning för köpcentrumjätte

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193