Svagt kvartal för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökar dock rejält online och företaget fortsätter med att stärka omnikanalarbetet.

Lexington Companys nettoomsättning sjönk under tredje kvartalet, juli till september, från 81,4 miljoner till 75,1 miljoner kronor. Bruttomarginalen uppgick till 63,1 (64,2) procent och resultatet före skatt uppgick till 5,1 (9,5) miljoner kronor påverkat negativt av engångskostnader på 1,3 miljoner kronor i form av reserverad kundförlust vilket härrör till Sovas rekonstruktion.

Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 6,8 (11,6) procent. Resultat uppgick till 2,9 (7,1) miljoner kronor.

Mode- och inredningsföretaget konstaterar i rapporten att minskningen sker i mångt och mycket hos återförsäljarna medan e-handelsförsäljningen ökade med 27 procent jämfört med samma period i fjol.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 2 procent. I rapporten skriver bolaget att ”Vi har en stark tro på de egna butikerna som en viktig del i att visa våra produkter och få kunden att uppleva vårt koncept fullt ut”.

I februari öppnar  nästa år öppnar bolaget butiker i två olika köpcentrum i Oslo-området och Norge är en bra marknad för bolaget med de två största Lexingtonbutikerna sett till omsättning. Därtill fortsätter bolaget att satsa på e-handel och framförallt på integrera försäljningskanalerna och i rapporten skriver bolaget att företaget också anpassar organisationen effektivt för att fortsatt fokus på e-handel med investeringar som ny plattform.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203