23948sdkhjf

Svagt kvartal för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökar dock rejält online och företaget fortsätter med att stärka omnikanalarbetet.

Lexington Companys nettoomsättning sjönk under tredje kvartalet, juli till september, från 81,4 miljoner till 75,1 miljoner kronor. Bruttomarginalen uppgick till 63,1 (64,2) procent och resultatet före skatt uppgick till 5,1 (9,5) miljoner kronor påverkat negativt av engångskostnader på 1,3 miljoner kronor i form av reserverad kundförlust vilket härrör till Sovas rekonstruktion.

Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 6,8 (11,6) procent. Resultat uppgick till 2,9 (7,1) miljoner kronor.

Mode- och inredningsföretaget konstaterar i rapporten att minskningen sker i mångt och mycket hos återförsäljarna medan e-handelsförsäljningen ökade med 27 procent jämfört med samma period i fjol.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 2 procent. I rapporten skriver bolaget att ”Vi har en stark tro på de egna butikerna som en viktig del i att visa våra produkter och få kunden att uppleva vårt koncept fullt ut”.

I februari öppnar  nästa år öppnar bolaget butiker i två olika köpcentrum i Oslo-området och Norge är en bra marknad för bolaget med de två största Lexingtonbutikerna sett till omsättning. Därtill fortsätter bolaget att satsa på e-handel och framförallt på integrera försäljningskanalerna och i rapporten skriver bolaget att företaget också anpassar organisationen effektivt för att fortsatt fokus på e-handel med investeringar som ny plattform.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

The Kooples mot ny ägare?

Prisad modebutik öppnar webbutik

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.282