Svagt kvartal för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökar dock rejält online och företaget fortsätter med att stärka omnikanalarbetet.

Lexington Companys nettoomsättning sjönk under tredje kvartalet, juli till september, från 81,4 miljoner till 75,1 miljoner kronor. Bruttomarginalen uppgick till 63,1 (64,2) procent och resultatet före skatt uppgick till 5,1 (9,5) miljoner kronor påverkat negativt av engångskostnader på 1,3 miljoner kronor i form av reserverad kundförlust vilket härrör till Sovas rekonstruktion.

Rörelsemarginalen för perioden uppgick till 6,8 (11,6) procent. Resultat uppgick till 2,9 (7,1) miljoner kronor.

Mode- och inredningsföretaget konstaterar i rapporten att minskningen sker i mångt och mycket hos återförsäljarna medan e-handelsförsäljningen ökade med 27 procent jämfört med samma period i fjol.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 2 procent. I rapporten skriver bolaget att ”Vi har en stark tro på de egna butikerna som en viktig del i att visa våra produkter och få kunden att uppleva vårt koncept fullt ut”.

I februari öppnar  nästa år öppnar bolaget butiker i två olika köpcentrum i Oslo-området och Norge är en bra marknad för bolaget med de två största Lexingtonbutikerna sett till omsättning. Därtill fortsätter bolaget att satsa på e-handel och framförallt på integrera försäljningskanalerna och i rapporten skriver bolaget att företaget också anpassar organisationen effektivt för att fortsatt fokus på e-handel med investeringar som ny plattform.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175